تعیین راهبرد بهینه نگهداری و تعمیرات با در نظر گرفتن ریسک خرابی تجهیزات در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از این پژوهش، ارزیابی عوامل حایز اهمیت در یک راهبرد بهینه نگهداری و تعمیرات و انتخاب راهبرد مطلوب از بین راهبردهای پیشنهادی بر مبنای عوامل مزبور و با در نظر گرفتن سطح ریسک تجهیزات در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی است.

روش

مرحله اول این پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و مرحله دوم با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان و مدیران نت پالایشگاه چهارم پارس جنوبی به تعداد 75 نفر است. جهت انجام پژوهش، در مرحله نخست پرسشنامه ای بین گروه نمونه به تعداد 60 نفر توزیع و از طریق معادلات ساختاری، اهمیت عوامل مورد مطالعه ارزیابی شد. بعد از تایید این عوامل، سطوح مختلف ریسک تجهیزات مشخص شد. در مرحله بعد با توزیع پرسشنامه ‏ های مقایسات زوجی عوامل و معیارها بین 15 نفر فرد خبره در بین جامعه آماری، وزن هر معیار در هر سطح ریسک و ضریب اهمیت هر راهبرد در هر معیار مشخص و بر مبنای آن راهبرد بهینه نت در سطوح مختلف ریسک تعیین شد.

یافته ها

اهمیت معیار‏های موردمطالعه در یک راهبرد مطلوب نت تایید شده و نتیجه گرفته شد که در تجهیزات با ریسک بالای محتوی مواد سمی، نت پیشگیرانه و در تجهیزات با ریسک بالا و محتوی مواد غیر سمی، نت مبتنی بر قابلیت اطمینان و در تجهیزات با ریسک متوسط و کم نت اصلاحی بهترین راهبردهای نت می‏ باشند.

نتیجه گیری

ازآنجاکه بیشتر تجهیزات شرکت مورد مطالعه در ناحیه ریسک و متوسط قرار دارند می‏ توان نتیجه گرفت که برای 84 درصد تجهیزات شرکت باید از نت اصلاحی بهره برد. در خصوص مابقی تجهیزات نیز با ملاحظه سمی یا غیر سمی بودن تجهیزات، نت پیشگیرانه و یا نت مبتنی بر قابلیت اطمینان مناسب خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2319089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!