تاثیر مخارج نظامی بر وضعیت سلامت در کشورهای خاورمیانه: شواهدی از هم جمعی پانلی با وابستگی مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مخارج نظامی، آموزش و سلامت از مهم ترین مولفه های بودجه دولت هستند که دستیابی به تعادل بین آنها کمی پیچیده است. افزایش مخارج نظامی می تواند باعث افزایش و یا کاهش مخارج سلامت و وضعیت سلامت گردد. از این رو هدف این مطالعه بررسی تاثیر مخارج نظامی بر وضعیت سلامت در کشورهای خاورمیانه بود.

مواد و روش ها: 

مطالعه توصیفی- تحلیلی و کاربردی حاضر برای کشورهای خاورمیانه (شامل ایران) و با روش پانل دیتا با وابستگی مقطعی انجام شد. از بین کشورهای خاورمیانه، 13کشور با روش نمونه گیری سامانمند به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. داده های موردنیاز مطالعه از نوع سری زمانی سالانه بود که برای کشورهای منتخب در سال های 2019-1990 از پایگاه های داده ای بانک جهانی استخراج شدند. آزمونهای CD پسران، ریشه واحد پسران (CIPS test)، هم جمعی وسترلوند و براورد مدلها با برآوردگرهای اثرات همبسته مشترک میانگین گروهی (CCEMG)، میانگین گروهی تعمیم یافته (AMG) ، حداقل مربعات معمولی کاملا اصلاح (FMOLS) و حداقل مربعات معمولی پویا  (DOLS) در نرم افزار Eviews 10 و STATA 16 صورت گرفت.

نتایج

نتایج هم جمعی مدل ها نشان داد که مخارج نظامی به صورت درصدی از GDP تاثیر منفی بر امید به زندگی به میزان 037/0- و 004/0- به ترتیب در برآوردگرهای AMG و CCEMG و تاثیر مثبت به میزان 22/0 و 91/1 بر نرخ مرگ ومیر کودکان زیر پنج سال به ترتیب در برآوردگرهای FMOLS و DOLS داشت. لگاریتم GDP سرانه تاثیر مثبت بر امید به زندگی به میزان 553/0 و 598/0 به ترتیب در هرکدام از برآوردگرهای AMG و CCEMG داشت. نرخ رشد سالانه جمعیت شهری نیز تاثیر مثبت به میزان 048/0 بر امید به زندگی با برآوردگر AMG داشت.

نتیجه گیری

مخارج نظامی به صورت درصدی از تولید ناخالص داخلی تاثیر منفی بر امید به زندگی و تاثیر مثبت بر نرخ مرگ ومیر کودکان زیر پنج سال در کشورهای خاورمیانه داشت. تولید ناخالص داخلی و نرخ شهرنشینی نیز تاثیر مثبت بر امید به زندگی و تاثیر منفی بر نرخ مرگ ومیر کودکان زیر پنج سال داشت. لذا پیشنهاد می گردد نسبت معین و مناسبی از مخارج نظامی نسبت به سایر مخارج اجتماعی حفظ شود. همچنین راه کارهایی جهت دستیابی به امنیت بیشتر با کاهش مخارج نظامی نیز پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
226 تا 238
لینک کوتاه:
magiran.com/p2321202 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!