تاملاتی در معنای دین و انواع آن با تاکید بر اندیشههای ابنعربی
حقیقت دین پدیده دیرپایی است که همواره پرسشهای فراوانی را در ذهن پژوهشگران موضوع دین مطرح کرده است. تاریخ پیدایش دین، خاستگاه دین، سرشت و تعریف دین، انواع دین و نیز چگونگی کارکردهای فردی و اجتماعی آن، برخی از همین ابهامهاست که خاطر فیلسوفان دین را به خود مشغول داشته است. درازدامنی این پدیده و تاملات پیرامونی آن، نگارنده را بر آن داشته تنها با تمرکز بر معنای دین حق و انواع آن از نگاه عرفانی بهویژه ابنعربی، برخی از این چالشهای موجود را پاسخ دهد؛ لذا پرسش اصلی این نوشتار آن است که معنای دین و انواع آن با تاکید بر اندیشههای ابنعربی کدام است؟ پژوهش حاضر با روشی توصیفی- تحلیلی نشان می دهد ابنعربی با تقسیم دین حق به تاسیسی و امضایی سه معنای تشکیکی انقیاد، جزا و عادت را در دین تاسیسی نهفته دانسته است. توجه به این سه معنا، ضمن دریافت دقیق ماهیت دین، از حقایق قرآنی بسیاری در این باره نیز پرده بر خواهد داشت. تقسیم دین به مستقیم و غیر مستقیم نیز از دیگر تقسیمات اوست.
دین ، دین تاسیسی ، دین امضایی ، ابنعربی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.