بررسی اثرات ضد میکروبی عصاره های مختلف میوه دارویی عناب (Ziziphus jujube) بر پاتوژن های دهانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

علاقه به عناب در سراسر جهان رو به افزایش است، زیرا منبع بسیار خوبی از مواد مغذی و مواد شیمیایی است و به طور سنتی به عنوان ضد انعقادی، آرام بخش، ضد سرطان، ضد قارچ، ضد دیابت، ضد باکتری، ضد اسپاسم، و آنتی اکسیدان مورد استفاده Ziziphus jujube) قرار میگیرد. لذا هدف از این تحقیق انتخاب بهترین عصاره با بالاترین اثر ضد میکروبی میوه گیاه دارویی عناب ،(جهت تولید محصولات دارویی با منشاء گیاهی با حداکثر اثربخشی و کمترین عوارض جانبی میباشد.

روش کار

عصاره های اتانولی، متانولی، آبی و دی کلرومتانی میوه عناب به روش خیساندن تهیه شد و به منظور بررسی اثر ضد میکروبی عصاره ها از روش انتشار از دیسک و چاهک پلیت استفاده نمودیم. جهت بدست آوردن حداقل غلظت مهاری و حداقل غلظت کشندگی از میکرو پلیت 96 خانه استفاده شد تا غلظتهای موثر برای حذف و مهار باکتری استرپتوکوکوس موتانس و قارچ کاندیدا آلبیکنس در عصاره های مختلف بدست آید.

یافته ها

آنالیز داده های روش های دیسک دیفیوژن و چاهک پلیت نشان داد که عصاره های مورد آزمایش تاثیر قابل توجهی بر روی MBC و MIC باکتری/ قارچهای مورد آزمایش نداشته و هیچ هاله عدم رشدی اطراف دیسک و چاهکها مشاهده نشد. نتایج بیانگر این بود که، غلظت 100 میلی گرم بر میلی لیتر همه عصاره های آبی، اتانولی، متانولی و دی کلرومتانی بر روی /MFC استرپتوکوکوس موتانس و کاندیدا آلبیکنس بی تاثیر بوده و نیاز به غلظت بالاتر میباشد.

نتیجه گیری

عصاره های آبی، اتانولی، متانولی و دی کلرو متانی میوه عناب، در مقایسه با کنترل مثبت (کلرهگزیدین، نیستاتین و آموکسی سیلین)، اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی قابل ملاحظهای از خود نشان ندادند.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2321240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!