تحلیل پدیدارشناسانه عوامل موثر بر بازآفرینی کسب وکارهای پس از بحران مطالعه موردی کسب و کارهای کوچک مناطق زلزله زده استان کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پس از سوانح طبیعی یکی از مهمترین وجوه بازسازی، بازآفرینی کسب وکارهای کوچک آسیب دیده و تداوم روند فعالیت آنهاست. با این حال هنگام وقوع سوانح طبیعی معمولا توجه برنامه ریزان و متولیان امر بازسازی به منظر کالبدی متمرکز بوده و مقوله بازآفرینی کسب وکارهای کوچک مورد غفلت قرار می گیرد. در نتیجه چگونگی بازآفرینی کسب وکارهای کوچک چالشی بزرگ در مناطق سانحه دیده است و انتخاب رویکرد درست و مناسب مبتنی بر شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه متاثر بسیار حایز اهمیت است. بر این اساس، پژوهش کیفی حاضر با هدف واکاوی و تحلیل عوامل موثر بر بازآفرینی کسب وکارهای کوچک پس از زلزله سال 1396 کرمانشاه بااستفاده از روش پدیدارشناسی و رهیافت کلایزی انجام شده است. به این منظور، به کمک روش های نمونه گیری هدفمند و ملاکی تجارب زیسته 36 نفر از مالکان کسب وکارهای مختلف آسیب دیده شهری و روستایی بااستفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند بررسی شد. به منظور رعایت ویژگی های کیفی پژوهش از سه ملاک قابل قبول بودن، تاییدپذیری و قابلیت اطمینان استفاده شد. نتایج تحلیل محتوای استقرایی داده های به دست آمده از مصاحبه ها به شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بازآفرینی کسب وکارهای کوچک شامل 157 مفهوم و 8 دسته از عوامل موثر بر بازآفرینی کسب وکارهای کوچک شامل عوامل مدیریتی و اقتصادی، نظارتی و اجرایی، فردی و سازمانی، فرهنگی و اجتماعی، زیرساختی و فرآیندی، حقوقی و قانونی، اطلاع رسان و آگاهی بخش و عوامل خارجی و غیربومی منتج شدند. یافته های پژوهش نشان می دهد که توجه به عوامل موثر بر بازآفرینی کسب وکارهای کوچک آسیب دیده روند بازآفرینی آنها را تسهیل و تسریع کرده و زمینه را برای استمرار معاش و کسب درآمد برای بازماندگان از سانحه فراهم می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p2321390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!