مسئولیت کیفری یقه سرخ ها در جنایت علیه اشخاص

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مسئولیت کیفری قابلیت یا اهلیت شخص برای تحمل تبعات جزایی رفتار مجرمانه ی خود است. این مهم در مجرمان یقه سرخ اگرچه واجد برخی اختلالات روانی نا موثر در شکل گیری رکن معنوی جنایات علیه اشخاص هستند؛ اما همچنان در ایشان مناط اعتبار است؛ بنابراین ازآنجاکه برای خاموش نمودن صدای افرادی که در مسیر افشاسازی جرایم اقتصادی یا متقلبانه ی آنها قرارگرفته اند، قتل های ارتکابی خود را با برنامه ریزی پیشین اجرا می نمایند، جنایات آنها عمدی قلمداد می شود.

روش شناسی

نگارنده با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین مسئولیت کیفری یقه سرخ ها در جنایت علیه اشخاص و تاثیر این مهم در نظام عدالت کیفری پرداخته است.

یافته ها و نتایج

 یقه سرخ ها با خشونت ابزاری، آماج جرایم خود را با بی رحمی هرچه تمام تر به مباشرت، تسبیب یا معاونت هدف قرار می دهند و به رغم برخورداری از اختلال های روانی، توان تمییز و تفکیک افعال مختلف خود را داشته و قوه ی ادراک و توان ذهنی آنها دستخوش تغییر و انحراف نشده و اختلال عملکرد ذهنی فرد را موجب نمی شود. به عبارت دیگر یقه سرخ ها هنجارهای قانونی و اجتماعی را به خوبی درک می کنند و به ماهیت رفتار ارتکابی خود واقف اند و با آنکه رابطه ی اختلال شخصیتی با بزهکاری یقه سرخ ها به اثبات رسیده است، مع الوصف در مسئولیت کیفری این افراد تردیدی وجود ندارد؛ زیرا روان آزاری، خودشیفتگی و شخصیت ضداجتماعی آنها آن گونه نیست که ارتباط ایشان را با دنیای خارج قطع کرده و آنها را فاقد اراده و اختیار سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2329585 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!