بررسی اثرات ضد‏قارچی چند سویه Trichoderma علیه چهار بیمارگر ریشه‏ و طوقه لوبیا چشم‏ بلبلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

این تحقیق برای جداسازی و شناسایی بیمارگرهای طوقه و ریشه لوبیا چشم‏بلبلی در استان خوزستان انجام شد. علاوه بر این، اثرات ضد‏قارچی نه سویه انتخاب‏شده از پنج گونه Trichoderma روی چهار بیمارگر طوقه و ریشه لوبیا چشم‏بلبلی بررسی شدند.

مواد و روش‏‏ها

از بیست سویه به دست‏آمده، چهار سویه برای مطالعه بیشتر، شامل آزمون بیماری زایی و سنجش سیدروفور انتخاب شدند. میزان نسبی تولید سیدروفور توسط نه سویه انتخاب شده از پنج گونه Trichoderma و بیمارگرها با استفاده از روش CAS سنجش شد. رشد شعاعی پرگنه‏های بیمارگر در مقابل سویه‏های Trichoderma در قالب یک طرح کاملا تصادفی با سه تکرار بررسی شد. ناحیه ITSسویه‏های بیمارگر تکثیر و توالی‏یابی شدند. توالی‏های به دست‏آمده با سویه‏های شناخته‏شده با استفاده از جستجوی بلاست و تجزیه و تحلیل تبارزایی با الگوریتم درست‏نمایی بیشینه (ML) مقایسه شدند.

نتایج

بیمارگرهای ذیل شناسایی شدند: Rhizoctonia solani، Fusarium chlamydosporum، F. falciforme و Macrophomina phaseolina. تمام سویه‏های Trichoderma و بیمارگرها در محیط کشت با فقر آهن، سیدروفور تولید کردند. سویه‏های T. koningiopsis SCUA-Arak-96 و T. pleuroticola SCUA-Isf-15 به ترتیب حداقل (31 درصد) و حداکثر (85 درصد) تولید سیدروفور را داشتند. در آزمون کشت دوگانه، بیشتر سویه‏های Trichoderma رشد قارچ‏های بیمارگر را در سطح معنی‏داری کاهش دادند. بیشترین اثر ضد‏قارچی برای سویه‏ T. virens SCUA-Ham-65 با 30 و 29 درصد بازدارندگی روی بیمارگرهای F. chlamydosporum  و F. falciforme مشاهده شد.

بحث و نتیجه‏ گیری

R. solani،F. chlamydosporum،F. falciforme وM. phaseolinaمهم‏ترین بیمارگرهای ایجاد‏کننده پوسیدگی طوقه و ریشه لوبیا چشم‏بلبلی در استان خوزستان اند. سویه‏های Trichoderma سیدروفور تولید کردند که باعث کلاته‏شدن آهن حد‏اقلی محیط می‏شود. علاوه بر این، آنها رشد بیمارگرهای گیاهی را در محیط آزمایش کاهش می‏دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2332936 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!