تاثیر همزیستی میکوریزایی و کاربرد کودهای آلی بر رنگیزه های فتوسنتزی، عملکرد و محتوای عناصر غذایی آب تره Nasturtium officinalis

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سبزیجات اندمیک طیف گسترده ای از گیاهان هستند که در مناطق مختلف و با نام های متفاوت شناخته و مورد استفاده قرار می گیرند و بومی منطقه هستند. اما گروهی از آن ها که در بیشتر مناطق وجود دارند در مصارف غذایی بیشتر دیده می شوند و بخشی از آنها به عنوان درمان دارویی، آرام بخش و در مصارف بهداشتی و آرایشی کاربرد دارند. این گیاهان به دور از کودهای شیمیایی و زیر نور خورشید رشد می کنند و در مقایسه با سبزی هایی که به روش مصنوعی پرورش می یابند، عطر و طعم متفاوت تری داشته و مغذی تر و طبیعی تر می باشد. کاربرد روز افزون کودهای شیمیایی باعث بروز خسارت جبران ناپذیر زیست محیطی و بهداشتی شده است. این معایب کودهای شیمیایی و هزینه بالای تولید آن ها باعث شده که تولید کودهای زیستی مورد توجه جدی قرار گیرد. این آزمایش با هدف بررسی اثر کودهای آلی (ورمی کمپوست، ورمی واش) و همزیستی میکوریزایی بر عملکرد و اجزای عملکرد گیاه آب تره مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها:

 این آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 8 تیمار و 4 تکرار در شهرستان ساری با موقعیت جغرافیایی53 درجه و 63 دقیقه شرقی، عرض جغرافیایی36 درجه و 82 دقیقه شمالی و ارتفاع 3/43 متر از سطح دریا در سال زراعی 1396-1395 اجرا شد. عوامل آزمایش شامل میکوریزا گونه Glomus moseae در دو سطح (صفر و 200 اسپور در گلدان)، ورمی کمپوست در دو سطح (صفر و 200 گرم در گلدان) و محلول پاشی ورمی واش در دو سطح (صفر و 5/1 لیتر در گلدان-های مشخص شده) بود. صفاتی از قبیل شاخص سطح برگ، کلروفیل a، b ، کلروفیل کل، غلظت عناصر نیتروژن، فسفر ، پتاسیم وزن تر برگ و ساقه تعداد و قطر گل و وزن هزار دانه مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها:

 نتایج نشان داد که استفاده از کودهای آلی (ورمی کمپوست، محلول پاشی ورمی واش) و همزیستی میکوریزایی شاخص سطح برگ، وزن هزار دانه، درصد فسفر، نیتروژن و کلروفیلa ،b را در مقایسه با شاهد افزایش داد. تیمار همزیستی میکوریزایی توام با محلول پاشی برگی ورمی واش و کاربرد ورمی کمپوست سبب افزایش 53 درصد وزن هزار دانه، 245 درصد نیتروژن ، 72 درصد فسفر و 65 درصد کلروفیل b نسبت به شاهد گردید. با توجه به نتایج به دست آمده، تلفیق تیمار قارچ G. mosseae و محلول پاشی با ورمی واش و کاربرد ورمی کمپوست نتایج بهتری نسبت به سایر تیمارها داشته است.

نتیجه گیری

به طور کلی کودهای آلی و زیستی بر عملکرد و اجزای عملکرد آب تره اثر مثبت داشته است کاربرد ورمی کمپوست، چای کمپوست و همزیستی میکوریزایی از طریق در دسترس قرار دادن عناصر غذایی باعث افزایش خصوصیات کمی و کیفی آب تره گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2334718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!