تاثیر کلات آهن نانو بر غلظت عناصر غذایی کم مصرف، رنگیزه های فتوسنتزی برگ و عملکرد کاهو (.Lactuca sativa L) در کشت بدون خاک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سکوسترین 138 آهن یکی از رایج ترین کودهایی است که به عنوان منبع آهن در کشت های بدون خاک مورد استفاده می گیرد اما به دلیل قیمت زیاد منجر به افزایش هزینه تولید می شود. این پژوهش به منظور بررسی اثر کلات آهن نانو (حاوی آهن، روی و منگنز) بر غلظت عناصر کم مصرف، رنگیزه های فتوسنتزی برگ و عملکرد دو رقم کاهو در مقایسه با سکوسترین 138 آهن به صورت کشت بدون خاک انجام شد. این آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با دو عامل تیمار کودی آهن و نوع رقم کاهو (ترسا و کالیفرنیا) در سه تکرار در دانشگاه شهرکرد انجام شد. بوته های کاهو با غلظت های 20 و 40 میکرومول بر لیتر آهن در محلول غذایی از کودهای سکوسترین 138 آهن و کلات آهن نانو با فرض تامین و یا عدم تامین روی و منگنز مورد نیاز گیاه توسط کلات آهن نانو تغذیه شدند. نتایج نشان داد بین کلروفیل کل برگ، کاروتنویید برگ، وزن تازه ریشه و بخش هوایی و غلظت آهن بخش هوایی در گیاهان کاهوی تغذیه شده با غلظت 40 میکرومول بر لیتر آهن از هر دو منبع کلات آهن نانو (با فرض تامین روی و منگنز) و سکوسترین 138 آهن تفاوت معنی دار وجود نداشت. بیش ترین وزن تازه بخش هوایی کاهو (436 گرم بر گیاه) با کاربرد 40 میکرومول بر لیتر از سکوسترین 138 آهن حاصل شد که با مقدار آن (387 گرم بر گیاه) در اثر کاربرد همین غلظت از منبع کلات آهن نانو تفاوت معنی داری نداشت. براساس نتایج، کلات آهن نانو می تواند یک جایگزین مناسب برای سکوسترین 138 آهن در کشت هیدروپونیک کاهو باشد، اگرچه هنوز پژوهش های بیش تری برای ارزیابی دقیق خطر بالقوه آن برای محیط زیست و امنیت غذایی مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2338044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!