بررسی عملکرد حوضچه متعادل‎سازی در راندمان تصفیه فاضلاب بهداشتی به روش لجن فعال (مطالعه موردی: تصفیه ‎خانه فاضلاب پادگان نظامی تیپ 37)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سیستم های تصفیه بیولوژیکی هوازی، سیستم های بسیار مناسبی برای حذف آلودگی های مواد آلی موجود در پساب هستند، لذا ضروری است در طراحی و بهره‎برداری این فرآیندها، پیوستگی جریان ورودی به تصفیه‎خانه مورد توجه قرار گیرد. یکی از موارد تمایز فاضلاب صنعتی و فاضلاب تولیدی اماکن کم جمعیت مانند پادگان‎های نظامی از فاضلاب شهری، نوسانات فاضلاب تولیدی هستند و این نوسانات ممکن است بروی فرآیند لجن فعال اثر منفی داشته باشد. لذا در این تحقیق اثر به‎کاربردن حوضچه متعادل‎ساز در راندمان فرآیند لجن فعال مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. فرآیند تصفیه‎خانه به‎روش بیولوژیکی لجن فعال و با استفاده از هوادهی گسترده است. در این روش فاضلاب خام تحت نیروی ثقل به ایستگاه پمپاژ هدایت می‎شود. نتایج این تحقیق نشان می‎دهد که میزان دبی ورودی به تصفیه‎خانه در ساعات مختلف شبانه‎روز به‎دلیل جمعیت پایین تحت پوشش، از نوسانات بالایی از 0 تا 40 مترمکعب بر ساعت برخوردار است. براساس نمونه‎برداری های صورت‎پذیرفته مشخص شده است میزان راندمان فرآیند لجن فعال در طول یک هفته در حذف پارامتر BOD5، COD، TSS و آمونیاک در حالت میانگین به‎ترتیب 61%، 61%، 68% و 24% است که براساس استاندارهای پساب خروجی، پساب تصفیه‎شده برای تزریق به چاه‎های آب یا آب‎های سطحی و یا استفاده مجدد در کشاورزی مناسب نیست. این درحالی است که با به‎کار بردن حوضچه متعادل‎ساز و کنترل دبی ورودی به حوض هوادهی در نرخ 12 مترمکعب بر ساعت، راندمان حذف پارامترهای BOD5، COD، TSS و آمونیاک در حالت میانگین در طول یک هفته به‎ترتیب به مقادیر 90%، 90%، 19/89% و 59/81% ارتقا یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2338086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!