مقایسه «زال و رودابه»ی شاهنامه با «سام و پریدخت» سام نامه از نظر کارکردهای ثانویه وجوه جمله (با تاکید بر دو وجه پرسشی و ندایی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
وجوه جمله می توانند علاوه بر کارکرد اولیه و معنای صریح خود، حایز کارکردهای ثانویه و دلالت های ضمنی نیز باشند. کاربست اغراض ثانویه جمله در اثر ادبی، وجه زیبایی شناسانه اثر را ارتقا می بخشد و بر ادبیت و اثربخشی آن می افزاید. لایه های پنهان معنایی در متون غنایی، به سبب ماهیت انتزاعی و چندلایگی بافت احساس و خیال، بیش از سایر گونه های ادبی به چشم می خورد. با این حال، مطالعه در آثار شاخص حماسی ما را به این نتیجه رسانده است که حماسه سرایان سرآمد نیز به کارکردهای متفاوت وجوه جمله توجه داشته اند و آن را دستمایه انتقال بهتر پیام و تاثیر چندجانبه بر مخاطبانشان ساخته اند. یکی از وجوه جمله که بیش از همه قابلیت حمل کارکردهای ثانویه را دارد، «وجه پرسشی» است که می تواند طیف گسترده ای از معانی را دربرگیرد. این جستار، نخست، به واکاوی دلالت های ضمنی و کارکردهای ثانویه وجوه جمله در دو داستان شاخص حماسی- غنایی یعنی «زال و رودابه» از شاهنامه فردوسی، و «سام و پریدخت» از سام نامه منسوب به خواجوی کرمانی پرداخته است. سپس با رویکردی مقایسه ای، کارکردهای ضمنی حمل شده بر دو وجه «پرسشی» و «ندایی» را که دارای بیشترین اختلاف بسامد در دو اثر هستند، بررسی کرده و آن ها را به عنوان محک و معیار ذهنیت غنایی یا حماسی شاعر در نظر گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2339523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!