جهش جدید در ژن NEBL در یک خانواده مبتلا به بیماری کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک: پیچیدگی تفسیر نتایج حاصل از توالی یابی اگزوم کامل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک شایعترین بیماری قلبی عروقی ژنتیکی است که اغلب دارای توارث اتوزومال غالب می‌باشد. هدف از این مطالعه، بررسی ژنتیکی یک خانواده مبتلا به بیماری کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک با سه فرد مبتلا با استفاده از روش توالی‌یابی اگزوم کامل می‌باشد.

روش کار

توالی‌یابی اگزوم کامل بر روی دو فرد مبتلا و یک فرد سالم خانواده انجام شد و واریانت کاندید با استفاده از روش توالی‌یابی سنگر بر روی سایر اعضای خانواده مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به جدید بودن، این کاندید در 200 فرد سالم هم مورد مطالعه قرار گرفت. آنالیزهای مختلف بیوانفورماتیکی برای بررسی بیماری‌زایی واریانت انجام شدند.

یافته

واریانت کاندید در دو فرد مبتلای ارسال شده برای توالی‌یابی اگزوم و همچنین در یک خواهر و یک برادر به ‌ظاهر سالم وجود داشت. این واریانت جدید بوده و در هیچ‌ یک از پایگاه داده‌ها وجود نداشت. نتایج اکوکاردیوگرافی بر روی اعضای خانواده نشان داد که یک برادر دیگر پروباند مبتلا به بیماری بوده و فاقد واریانت کاندید بود. بررسی واریانت در یک جمعیت 200 نفری سالم، عدم وجود واریانت را نشان داد. آنالیزهای بیوانفورماتیکی بیماری‌زا بودن واریانت را نشان دادند.

نتیجه‌گیری

با وجود اینکه همه مطالعات اولیه واریانت کاندید، نشان از عامل ایجاد بیماری بودند، اما مطالعات بعدی بر روی افراد بیشتر خانواده، عامل بودن آن به ‌تنهایی در این خانواده را رد کردند و از این نتایج می‌توان نتیجه گرفت آنالیز نتایج حاصل از توالی‌یابی اگزوم نیاز به‌دقت عمل و مطالعه بیشتر در شجره‌نامه‌هایی با تعداد افراد مبتلای بیشتر و مطالعات عملکردی برای اثبات بیماری‌زا بودن واریانت دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
323 تا 334
لینک کوتاه:
magiran.com/p2341599 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!