تاثیر هشت هفته تمرین طناب زنی به همراه مکمل یاری خرفه بر سطوح پلاسمایی Ox-LDL ، Apo-A1 و Apo-B در دختران دارای اضافه وزن و چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یافته های جدید عنوان می کنند که سطوحApo-A1   و Apo-B   در خون احتمال خطر بیماری عروق کرنر قلب را بهتر از شاخص های متداول لیپیدی پیش بینی می کنند. از طرفی اکسایش لیپوپروتیین با چگالی کم که تحت عنوان ox-LDL خوانده می شود، به عنوان کلیدی ترین فرآیندها در شروع و سرعت بخشیدن به تجمع و رسوب چربی در عروق شناخته شده است.  هدف این مطالعه بررسی تاثیر هشت هفته تمرین طناب زنی همراه مصرف مکمل گیاه خرفه بر سطوح پلاسمایی ox-LDL، Apo-A1  و Apo-B در دختران دارای اضافه وزن و چاق است.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی 40 آزمودنی20 تا 25 سال از بین افراد واجد شرایط انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه تمرین، تمرین + مکمل، مکمل و دارونما قرار گرفتند. پروتکل تمرین شامل هشت هفته، هفته ای چهار جلسه 45 دقیقه ای بود. آزمودنی های گروه های تمرین+ مکمل و مکمل روزانه 1200میلی گرم مکمل خرفه به مدت هشت هفته دریافت کردند. نمونه های خونی برای ارزیابی سطوح پلاسمایی ox-LDL، Apo-A1 و Apo-B در قبل و بعد از تمرین گرفته شد. تحلیل داده ها به وسیله آزمون های آماری تی تست و تحلیل واریانس به وسیله نرم افزار آماری SPSS20 در سطح معناداری 05/0>p انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که در هر سه گروه مداخله مقدار Apo-A1 (گروه تمرین: 001/0=p؛ گروه مکمل: 001/0=p؛ گروه مکمل + تمرین: 002/0=p) افزایش معنادار داشته است و مقادیرApo-B  (گروه تمرین: 002/0=p؛ گروه مکمل: 001/0=p؛ گروه مکمل + تمرین: 012/0=p) و ox-LDL (گروه تمرین: 009/0=p؛ گروه مکمل: 026/0=p؛ گروه مکمل + تمرین: 049/0=p) در هر سه گروه مداخله کاهش معنادار داشته است.

نتیجه گیری

 به نظر می رسد استفاده از استراتژی های غیردارویی نظیر تمرین های هوازی به شکل طناب زنی و مصرف دانه خرفه می تواند در کنترل عوامل خطرساز مرتبط با اضافه وزن و چاقی مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2341624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!