هویت ایرانی نستعلیق از منظر زیبایی شناسی سوره حمد میرعماد با رویکرد نشانه شناسی لایه ای
زیبایی بصری نستعلیق حاصل توازن و تعادل حروف و کلمات است که با ارتباط بصری در فرم و محتوا پیوند عمیقی بین دو نظام کالمی و غیرکالمی برقرار کرده است. درواقع به نظر میرسد نستعلیق درصدد است با ویژگی عناصر بصری خط، محتوای معنایی متون را منتقل کند که نمونه آن در قطعه حمد میرعماد مشاهده میشود و شناخت آن با نشانه شناسی خوشنویسی قابل درک است. در این مقاله با هدف تبیین هویت ایرانی نستعلیق و فرض اینکه این اثر به چنین شانی رسیده است به سوالات زیر پاسخ میدهد: معیار هویت ایرانی نستعلیق چیست؟ و نشانه شناسی لایه ای چگونه اصالت آن را مشخص میکند؟ مقاله حاضر با استفاده از منابع کتابخانه ای و روش کیفی و تحلیلی و رویکرد نشانه شناسی لایه ای تدوین شده است و نتیجه نشان میدهد نسخ زدایی و نبود اعرابگذاری، نستعلیق را به جهت نمود کیفیت عناصر تجسمی خط و تولید معانی محتوایی در سطح متمایزی از خطوط پیشین قرار داده و دلیل آن همسویی مبانی هنرتجسمی و زیباشناسی خط فارسی است که رابطه هوشمندانهای بین عناصر بصری آن برقرار کرده و انتقال پیام را در سطوح متفاوت دلالتهای نوشتاری بکار برده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.