بررسی برخی از خصوصیات بیوشیمیایی و میکروبی بیوسیلاژ تولید شده از آلایش تولیدی ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با افزایش تولید، مصرف و مراکز فرآوری ماهی قزل آلای رنگین کمان، استفاده بهینه از ضایعات تولید شده بسیار حایز اهمیت است. از راه های تبدیل این ضایعات به محصولاتی با ارزش افزوده بالا می توان به تولید بیوسیلاژ اشاره کرد. هدف از مطالعه حاضر بررسی برخی از خصوصیات شیمیایی و میکروبی بیوسیلاژ تولید شده از ضایعات ماهی قزل آلای رنگین کمان به عنوان محصولی مناسب جهت استفاده در صنعت غذای دام، طیور و آبزیان است. نتایج نشان داد که محصول تولید شده دارای 3/52 درصد پروتئین و 30/8 درصد چربی است. شاخص های پراکسید و مجموع ترکیبات ازته فرار برای بیوسیلاژ به ترتیب 61/2 میلی اکی والان بر کیلوگرم و 0/44 میلی گرم ازت در 100 گرم اندازه گیری شد. لگاریتم شمارش کلی باکتری ها، کلی فرم ها، کلی فرم مدفوعی، اشرشیاکلی و کپک و مخمر در محصول تولیدشده به ترتیب 78/8، 72/3، 18/1، صفر و 23/3 تعداد بر گرم گزارش گردید. اندازه گیری مقادیر فلزات سنگین در بیوسیلاژ حاصل از ضایعات قزل آلا نشان داد که غلظت های منگنز، مس، آهن و روی در این محصول به ترتیب 6/10، 7/13، 3/251 و 7/118 میلی گرم در کیلوگرم است. بنابر نتایج تحقیق حاضر و مقایسه این یافته ها با سایر پژوهش ها می توان اذعان نمود که بیوسیلاژ تولیدشده در تحقیق حاضر از نظر شاخص ها و ویژگی های مورد بررسی تقریبا معادل سایر مواد مصرفی در تغذیه دام، طیور و آبزیان است و می توان این محصول را به عنوان جایگزینی مناسب برای سایر محصولات رایجی که در صنعت تغذیه استفاده می شوند به کار برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
575 تا 586
لینک کوتاه:
magiran.com/p2352558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!