بررسی علل مرگ و میر و برخی عوامل مرتبط با آن در نوزادان استان همدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به اینکه میزان مرگ نوزادی نشانگر وضعیت سلامت و بهداشت جامعه می باشد، این مطالعه به منظور بررسی میزان و علل مرگ نوزادان در استان همدان انجام شده است.

روش مطالعه

در این مطالعه توصیفی مقطعی 333 نوزاد فوت شده در استان همدان مورد بررسی قرارگرفت اطلاعات مورد نیاز با استفاده از نرم افزار ثبت مرگ های نوزادن معاونت درمان دانشگاه و پرونده نوزادن متوفی گردآوری و با نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمونهای آماری مجذورکای و فیشر تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

از بین 32113 موالید زنده استان تعداد 333 مورد مرگ نوزاد اتفاق افتاده است. بیشترین درصد علل مرگ نوزادان به ترتیب سندرم دیسترس تنفسی (5/55 درصد)، سپسیس (2/10 درصد)، آسیفکسی (7/8 درصد)، ناهنجاریهای مادرزادی (6/6 درصد)، انعقاد منتشره داخل عروقی (7/5 درصد) و کمترین فراوانی هیپوگلیسمی (3/0 درصد) و تشنج (9/0 درصد) بوده است. رابطه معناداری بین سن مادر حین زایمان (001/0<p) وزن نوزاد (002/0=p)، ناهنجاری مادرزادی(001/0<p)، سن بارداری مادر (001/0<p) و سن نوزاد (001/0<p) با علت مرگ دیده شد. ولی بین جنس نوزاد، محل سکونت مادر، شرایط مرتبط با بارداری مادر، سابقه مصرف دارو، نوع زایمان، تعداد بارداری و... و علت مرگ رابطه معناداری دیده نشد.

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها بیشترین علل مرگ میر نوزادان، سندرم دیسترس تنفسی، سپسیس، آسفیکسی و ناهنجاریهای مادرزادی می باشد. بنابراین برای پیشگیری از مرگ و میر نوزادان می بایست برنامه مراقبتی لازم برای جلوگیری و درمان به موقع این اختلالات باید به عمل آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
281 تا 300
لینک کوتاه:
magiran.com/p2355634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!