آینده اندیشی در جهان بینی اسلامی (رویکردی مبتنی بر مبانی اسلامی و آموزه های قرآن، به آینده پژوهی)

نویسنده:
پیام:
چکیده:

آینده پژوهی به عنوان دانش شناخت و شکل دهی به آینده، امروزه جایگاه مهمی در دنیا پیدا کرده و وارد عرصه های مختلف زندگی بشر اعم از فرهنگ، سیاست، اقتصاد، اجتماع و... شده است. این دانش نو پدید، با اینکه ریشه در گذشته تاریخ دارد، اما سامان جدیدی پیدا کرده و دارای اصول، مبانی، رویکردها و روش های خاصی شده است. از آنجایی که رشد و بالندگی آینده پژوهی در غرب بوده، مبانی و اصول آن نیز از مدرنیته غربی تاثیر پذیرفته و رنگ و بوی اومانیستی و سکولار به خود گرفته است. به نظر می رسد رویکرد عرفی کنونی در نگاه به آینده، نمی تواند از آینده امن و پایدار، رمزگشایی کند. بررسی آموزه ها و گزاره های اسلام، می تواند بخش مهمی از این چالش را برطرف نماید. بررسی آیات قرآن مجید و روایات اهل بیت (ع) نشان می دهد که در اسلام، نگاه به آینده، اصالت و عمق ویژه ای می یابد.
بر این اساس برای بومی سازی آینده پژوهی، باید پالایش جدی در رویکردها و مبانی آن صورت گیرد و از منظر دینی، بخصوص از منظر قرآنی، به آن پرداخته شود. شناخت رویکردهای آینده شناسانه قرآن همچنین استخراج سنت های اجتماعی و قوانین تاریخ با استمداد از  آموزه های خطا ناپذیر وحی می تواند راه گشای مسیری باشد که علم توانایی ایجاد آن را ندارد. چرا که آگاهی از سنت ها و آیین های تاریخ است که امکان پیروزی را در اختیار انسان قرار می دهد. به عبارت دیگر کشف سنن و قوانین الهی با مطالعه فلسفه تاریخ در مکتب قرآن (که یک توصیه قرآنی نیز می باشد) باعث حاکمیت انسان بر سرنوشت و آینده خود و کمک به رسیدن به آینده آرمانی خواهد شد. در غیر این صورت انسان محکوم آن سنن و قوانین خواهد شد.
لذا این رویکرد به آینده پژوهی می تواند کمک شایان توجهی در بومی سازی آن کرده و جنبه های دینی آن را تقویت و یافته های آن را واقعی تر سازد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
229
لینک کوتاه:
magiran.com/p2356174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!