بررسی ارتباط سطح ویتامین D و برخی از عوارض شایع دوران بارداری با بروز افسردگی پس از زایمان در مادران تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تغییرات فیزیولوژیک و روان شناختی دوران بارداری زمینه ساز بروز بسیاری از اختلالات روان شناختی از جمله افسردگی است. این تحقیق با هدف تعیین ارتباط سطح ویتامین D و عوارض شایع دوران بارداری با بروز افسردگی پس از زایمان در مادران تدوین گردید.

روش بررسی

مطالعه حاضر از نوع کوهورت آینده نگر است که در دو مرحله و بر روی 300 مادر باردار که در سه ماهه سوم بارداری قرار داشتند، انجام گرفت. شیوه انتخاب نمونه به صورت چند مرحله ای و با استفاده از پرسش نامه مشخصات دموگرافیک و پرسش نامه حمایت اجتماعی شربورن و استوارت و پرسش نامه افسردگی ادینبورگ انجام گرفت. داده ها با نرم افزارversion 16  SPSS و آمار توصیفی، آزمون های t مستقل و t زوجی و واریانس یک طرفه و کای اسکویر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. میزان p کمتر از 0/5 معنی دار در نظر گرفته شد.

نتایج

نتایج مطالعه نشان داد ابتلا به عوارض دوران بارداری از جمله عفونت ادراری (0/139=P)، دیابت (0/587=P) و فشارخون بارداری (0/080=P) با بروز افسردگی پس از زایمان ارتباط معناداری ندارد. هم چنین ارتباط معناداری میان میزان سطوح ویتامین D دوران بارداری در افراد مبتلا به افسردگی پس از زایمان و افراد غیر مبتلا وجود ندارد (P>0/05). هم چنین سطح حمایت اجتماعی پایین با افزایش 3/2 برابری احتمال افسردگی پس از زایمان همراه بود (0/001=p).

نتیجه گیری

افسردگی پس از زایمان با نتایج مخربی برای مادر و جنین همراه است. بنابراین زنان باردار به ویژه افرادی با عوامل خطر و سابقه افسردگی پس از زایمان می بایست تحت حمایت منابع گوناگون و در راس آن خانواده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
4062 تا 4074
لینک کوتاه:
magiran.com/p2358149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!