تهیه نانوذرات اکسید آهن پوشیده با امگا-3 و تاثیر آن بر عملکرد کبدی، کلیوی و طحالی در موش صحرایی: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نانوذرات اکسیدآهن با توجه به ویژگی های منحصر به فرد، کاربردهای فراوانی در زمینه پزشکی دارد. هدف از مطالعه حاضر تهیه نانوذرات اکسید آهن پوشیده با امگا-3 و تاثیر آن بر عملکرد کبدی، کلیوی و طحالی در موش صحرایی بود.

مواد و روش ها

در این پژوهش تجربی، تعداد30 سر موش صحرایی نژاد ویستار به صورت تصادفی به سه گروه شامل گروه کنترل (دریافت سرم فیزیولوژی به عنوان حلال دارو)، گروه تجربی1 و 2 به ترتیب تحت تیمار با نانوذره اکسیدآهن پوشیده با امگا-3 با دوزهای 10 و 30 میلی گرم بر کیلوگرم تقسیم شدند. بعد از یک هفته تیمار دارویی، خون گیری و نمونه برداری بافتی از کبد، کلیه و طحال صورت پذیرفت. جهت تحلیل داده ها از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبیTukey، آزمون Levene و آزمون ناپارامتریک Kolmogorov-Smirnov استفاده شد.

یافته ها

تزریق نانوذره با دوز 10 میلی گرم بر کیلوگرم تغییر معناداری در فاکتورهای خونی اوره و (Aspartate Transaminase) AST در مقایسه با گروه کنترل نشان نداد (042/0=P). ولی در دوز 30 میلی گرم بر کیلوگرم فاکتورهای خونی کراتینین و (Alanine Transaminase) ALT نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشت (038/0=P). بررسی های هیستوپاتولوژیک نمونه های بافتی کبد، کلیه و طحال گروه های تحت تیمار در مقایسه با گروه کنترل هیچ گونه اختلال بافتی را نشان نداد.

نتیجه گیری

یافته ها نشان داد که نانوذره اکسیدآهن پوشیده با امگا-3 اثرات سمی بر بافت های مورد مطالعه نداشته و در دوز پایین اختلالی در فاکتور های خونی به وجود نیاورده است. از این رو، می تواند به عنوان یک فاکتور کمکی در درمان سلول های سرطانی و هم چنین حامل دارویی مورد ارزیابی بیش تر قرار بگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
879 تا 890
لینک کوتاه:
magiran.com/p2359247 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!