بررسی ابعاد مختلف ایجاد دهکده گردشگری توس در مقیاس جهانی با رویکرد احیای گردشگری فرهنگی حفاظت از اثار باستانی و تاریخی شهر توس (دروازه رزان)

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

گردشگری یکی از زمینه های مهم توسعه و پیشرفت در جوامع امروزی محسوب میشود و بسیاری از کشورها برنامه های مختلفی در این زمینه در نظر گرفته اند تا بتوانند حداکثر استفاده از مزایای آن را برای خود به ارمغان بیاورند. صنعت گردشگری از یک سو به علت مزایای اقتصادی و از سوی دیگر به دلیل اثرات اجتماعی و فرهنگی آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. یکی از انواع گردشگری، که امروزه نیز بسیار رونق یافته گردشگری فرهنگی است که به دنبال بالابردن آگاهی عمومی از محوطه های میراث و جلب رضایت گردشگران با رعایت اصالت آثار است. تاریخ، فرهنگ و ادب به عنوان یکی از ابزارهای مولد و یکی از ارکان ساختاری رشد فرهنگی نهادی است. مکانی برای احیا بروز سازی و اشاعه ارزشهای بومی بوده و سعی در پیوند مناسب جریان های فکری جهان معاصر و تعاملات اجتماعی دنیای امروز با این پیشینه تاریخی که وجود دارد. بروز تبادلات میان فرهنگی نیز یکی دیگر از اثرات مثبت توسعه گردشگری فرهنگی است. ازاینرو در راستای حفظ و ترویج اثار تاریخی وفرهنگی پتانسیل های استان خراسان و کلان شهر مشهد را به عنوان یک شهر توریستی درنظرگرفته شد که طبق امار معاون هماهنگی امور زایران استانداری خراسان رضوی گفت: در 10 ماهه اول سال 98، 37 میلیون زایر وارد شهر مقدس مشهد شده‌اند و میزبان 4 میلیون زایر غیرایرانی هم بوده‌ایم. که به طور میانگین سالانه 27میلیون گردشگر مذهبی را در خود جای میدهد. [1] چنانچه بتوانیم بستری برای گردشگری فرهنگی هم نیز بازکنیم خواهیم توانست ظرفیت جذب توریست های بین المللی را در این شهر بالا ببریم با توجه به بررسی های انجام شده، به هر دو عامل، یعنی شهری تاریخی با قدمت باستانی و دارای پتانسیل فرهنگی و تقاضای توریستی جهانی می توان به شهر توس زادگاه فردوسی شاعر حماسه سرای اشاره نمود. . در این تحقیق از روش توصیفی – تحلیلی و برای گردآوری اطلاعات بر اساس مطالعات کتابخانه ای و اسنادی استفاده گردیده است. و نقش تاریخی دروازه رزان در ایجاد طرح معماری تاثیرگرفته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
132 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p2359424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!