راهبردهای ارتقای سلامت روانی کودکان و نوجوانان در طی پاندمی کووید-19: مروری روایتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تعطیلی مدارس، قرنطینه خانگی و تغییر در روابط اجتماعی در زمان پاندمی کووید-19 از عوامل مهم و تاثیرگذار بر سلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان بوده و از طرق مختلف در این افراد که آسیب پذیری بالایی دارند باعث ایجاد مشکلات روان شناختی متعدد می گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی، شناخت و ارایه مداخلات روان شناختی تاثیرگذار بر سلامت روانی کودکان و نوجوانان انجام شد.

روش ها

این مطالعه مروری روایتی به بررسی تحقیقات انجام شده در زمینه پیامدها و ارایه مداخلات روان شناختی برای سلامت روانی کودکان و نوجوانان در زمان پاندمی کووید-19 از تاریخ 21 ژولای 2020 تا 25 دسامبر 2021 پرداخته است. بدین منظور، این تحقیق با استفاده از کلیدواژه های پاندمی کووید-19، سلامت روانی کودکان و نوجوانان و مداخلات روان شناختی در کودکان و نوجوانان در بحران ها با جستجو در سایت های معتبر پاب مد، ساینس دایرکت، اسکوپوس، گوگل اسکالر انجام گردید.

یافته ها

در مجموع، از تعداد 128 مقاله به دست آمده، تعداد 46 مقاله مورد مطالعه نهایی قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده، فاکتورهایی مانند ترس طولانی مدت از ابتلا به ویروس، کاهش ارتباط با افراد در فضای آموزشی، کمبود فضای مناسب خانه، احساس ناکامی و کسالت، و نهایتا مشکلات مالی والدین از مهم ترین عواملی هستند که ممکن است تاثیرات قابل توجهی بر روی سلامت روانی کودکان و نوجوانان ایجاد نمایند.

نتیجه گیری

از آنجایی که ریشه بیشتر اختلالات روان شناختی در دوران حساس کودکی است و کودکان و نوجوانان در یک دوره بسیار حساس رشد روانی خود قرار دارند، مراقبت از سلامت روانی این افراد در طی بحران هایی مثل پاندمی کووید-19 بسیار حایز اهمیت است. بنابراین، با بررسی و شناسایی به موقع اختلالات سلامت روانی در کودکان و نوجوانان و به دنبال آن علت یابی این آسیب ها در طی پاندمی کووید-19 و نهایتا، با ارایه راهکارهای سودمند و مداخلات بازدارنده می توان از بروز این اختلالات در کودکان و نوجوانان در طی این پاندمی جلوگیری نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
142 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p2360525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!