طراحی مدل ارزیابی تاب آوری زنجیره تامین صنایع خودروسازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با افزایش وقوع اختلالات و تغییرات غیرمنتظره در کسب وکار، توسعه زنجیره تامین تاب آور، برگ برنده شرکت های پیشرو برای کسب مزیت رقابتی و تبدیل تهدیدات به فرصت های بی نظیر است. از طرف دیگر، برای توسعه سیستم تاب آور پایش و ارزیابی جایگاه فعلی و برنامه ریزی مسیر بهبود، امری مسلم و غیرقابل اجتناب خواهد بود. هدف پژوهش ارایه مدلی برای ارزیابی میزان تاب آوری زنجیره تامین در صنایع خودروسازی است.

روش

پژوهش ازنظر هدف، توسعه ای و ازنظر اجرا، توصیفی است. برای دستیابی به هدف پژوهش، در گام نخست مهم ترین توانمندسازهای تاب آوری زنجیره تامین در خودروسازی شناسایی شدند. سپس با مدل سازی ساختاری _ تفسیری، روابط علی میان آن ها توسط خبرگان تبیین گردید. در مرحله بعد، با روش نظریه گراف و رویکرد ماتریسی میزان تاب آوری زنجیره تامین در حالت های بهینه، فعلی و کمینه در شرکت قطعه سازی پیشگام مشخص و نتایج تحلیل حساسیت شد.

یافته ها

میزان تاب آوری زنجیره تامین این شرکت در سطح 23/31% قرار دارد. تحلیل حساسیت نشان داد که توانمندسازهای تسهیم ریسک و درآمد، قابلیت سازگاری و ساختار زنجیره تامین به ترتیب در اولویت اول تا سوم برای بهبود سطح تاب آوری زنجیره تامین شرکت قرار دارند.

نتیجه گیری

توانمندسازهای ساختار زنجیره تامین، همکاری، اعتماد، تسهیم اطلاعات و قابلیت آشکاری عوامل کلیدی بوده و موجب تسهیل روند بهبود سایر توانمندسازها می شوند و توانمندساز قدرت مالی معلول بوده و از بهبود دیگر محرک ها حاصل می گردد و روند دستیابی به یک زنجیره تامین تاب آور را تسهیل خواهد کرد.  این مدل به مدیران کمک می کند نتایج مربوط به تصمیمات خود در راستای بهبود تاب آوری زنجیره تامین را ارزیابی کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p2360688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!