مروری بر جایگاه تجارت الکترونیک و راهکارهای آن در صادرات

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

توسعه زیرساخت ها و امکانات الکترونیکی از جمله اینترنت، ماهواره، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، تلفن همراه و اخیرا زنجیره های بلوکی، فرصت های جدیدی را در جنبه های گوناگون زندگی ایجاد کرده است که از آن جمله می توان به انجام امور تجاری و یا داد و ستد کالا و خدمات با استفاده از این امکانات اشاره نمود که به آن "تجارت الکترونیک" اطلاق می شود. ترجیحات مشتریان و تحول دیجتالی در کسب وکارها باعث رشد نمایی در افزایش بهره گیری از امکانات تجارت الکترونیک و بالارفتن تمایل از جمله در بخش مشاغل کوچک و متوسط به یکپارچه سازی کانال های فروش برخط در مدل های کسب وکار سنتی گردیده است که اصطلاحا یک "فرصت تجارت الکترونیکی" را پدید آورده و افق های جدیدی را در بازارهای بین المللی و کسب درآمد از فعالیت های صادراتی ایجاد نموده است. بر اساس یک پژوهش انجام شده، تجارت الکترونیک باعث افزایش کارایی، آزادسازی، شفافیت اطلاعات و توسعه علمی، فرهنگی و تجاری در سطح بین الملل می شود که موجبات دستیابی به مزیت رقابتی و افزایش صادرات را برای کشورها به ارمغان می آورد. بر طبق همین پژوهش، عوامل موثر در تجارت الکترونیک بر عملکرد صادرات (میزان فروش سودآوری، رشد فروش و ورود به بازارهای جدید) تاثیر مثبت دارند.
البته علی رغم این فرصت ها نباید چالش های ورود به فضای تجارت الکترونیک را نادیده گرفت. برای مثال تجارت الکترونیک امکان مقایسه و اعلام نظر مشتریان را فراهم می نماید و همچنین علی رغم کاهش هزینه ها در کوتاه مدت، نیاز به سرمایه گذاری در راه اندازی زیرساخت ها و سامانه های مربوطه و نیز آموزش و تطبیق اولیه کارکنان وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2363095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!