اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه ای بر مسئله گشایی خلاق و سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان ابتدایی
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی توان بخشی شناختی رایانه ای بر مسئله گشایی خلاق و سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان ابتدایی صورت گرفت. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را، کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان خرم دره در سال تحصیلی 99-98 تشکیل می دادند که، 30 نفر از آن ها به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی، در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه (هر هفته دو جلسه 40 دقیقه ای) تحت آموزش توان بخشی شناختی رایانه ای با نرم افزار کاپیتان لاگ قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ برنامه ای را دریافت نکردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه حل مسئله خلاق باسادر (1995) و آزمون رایانه ای استروپ (کلاسیک) جمع آوری و با نرم افزار Spss و آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بعد از ارایه برنامه توان بخشی شناختی رایانه ای میزان سرعت پردازش اطلاعات و مسئله گشایی خلاق گروه آزمایش افزایش یافته است و بین نمرات پس آزمون گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (01/0<p) بر اساس این یافته ها می توان نتیجه گرفت، برنامه های توانبشی شناختی رایانه ای بر بهبود مسئله گشایی خلاق و افزایش سرعت پردازش اطلاعات دانش آموزان ابتدایی موثر بوده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.