مطالعه تطبیقی عناوین بیماری های مغز و اعصاب در متون طب ایرانی (قرن 2 تا 15 ه.ق) با سرفصل های معادل آن در ویرایش دهم طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD-10)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

امروزه، با حجم روزافزونی از بیماری‌های شناخته و نا‌شناخته روبه‌رو هستیم که مراجعه به طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها را ضروری کرده است. با وجود افزایش تمایل جهانی به طب سنتی و مکمل طی دهه گذشته و قبول طب ایرانی از طرف مجامع جهانی، متاسفانه هنوز عناوین بیماری‌های این طب جایگاه خود را در ICD پیدا نکرده است. این مقاله به مطالعه تطبیقی عناوین بیماری‌های سر در متون طب ایرانی (قرن 2 تا 13 ه.ق) با سرفصل‌های معادل آن در طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها می‎پردازد.

مواد و روش‌ها:

این پژوهش، به‌صورت کیفی (تحلیل محتوا) با مطالعه و بررسی کتب مرجع طب ایرانی طی چندین مرحله انجام گرفت.

یافته‌ها:

پس از مطالعه اجمالی کتب و مقدمه، به‌دلیل حجم زیاد داده‌ها، منابع به‌طور قراردادی در سه دوره تاریخی مجزا و در فایل جداگانه‌ای مرتب شدند. از قرن 2 تا 5 ه.ق 13 کتاب، از قرن 5 تا ‌10 ه.ق 17 کتاب و از قرن‌10 تا 15 ه.ق 18 کتاب انتخاب شد. پس از بررسی عنوان بیماری‌ها در بدن انسان، بیماری‌های مربوط به مغز و اعصاب به‌طور مجزا و در جدول‏های سه دوره زمانی ثبت گردید. عناوین اختصاری نام کتاب‌ها به همراه شماره قراردادی آنها در دوره‌های زمانی اول تا سوم نیز در جدولی جداگانه استخراج شد. سپس اصطلاحات به‌کاررفته در متون طب ایرانی با اصطلاحات انگلیسی بیماری‌ها، علایم و نشانه‌ها (طب نوین) با توجه به کتب قاموس القانون و بیشتر از کتاب اکسیر اعظم و براساس این اصطلاحات، معادل‌سازی انجام شد. کدها از کتابICD-10  (ویرایش 2019) استخراج گردید. فهرست عناوین و تعداد بیماری‌های مغز و اعصاب با معادل آنها در سرفصل‌های (ICD-10) و تطابق اصطلاحات انگلیسی بیماری‌های مغز و اعصاب در متون طب سنتی با بلوک‌های طبقه‌بندی انجام گرفت.
 
نتیجه‌گیری:

با توجه به نظم اصولی و زیرمجموعه‌ای که در ساختار تقسیم‌بندی بیماری‌های مغز و اعصاب در متون طب ایرانی وجود دارد می‌توان از آن در بستر داده‌پردازی نظام سلامت و تدوین طبقه‌بندی‌های استاندارد ملی و گسترش آن به سایر بیماری‌های دستگاه‌های مختلف بدن استفاده کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2372577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!