بررسی الگوی مزیت رقابتی پایدار بر اساس قابلیت های کارآفرینی فناورانه در شرکت های تعاونی صنایع لبنی استان های مازندران و گلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برای رقابت در یک بازار به شدت رقابتی که همواره محصولات و رقبای جدید پا به عرصه ظهور می گذارند، ایجاد نوآوری جهت بالا بردن سهم بازار، حفظ جایگاه سازمان در بین مشتریان و کسب مزیت رقابتی اهمیت می یابد. در واقع، مزیت رقابتی پایدار موقعیت بی نظیر یک سازمان در برابر رقبایش است که پیوسته در حال توسعه است. هدف از این پژوهش بررسی الگوی مزیت رقابتی پایدار بر اساس قابلیت های کارآفرینی فناورانه در شرکت های تعاونی صنایع لبنی استان های مازندران و گلستان بود. این پژوهش، به لحاظ روش یک تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش را 150 نفر از مدیران شرکت های دارای کسب وکار نوپای فناور مرتبط با بخش صنایع لبنی در استان های مازندران و گلستان تشکیل داد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان تعداد 108 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. به منظور آزمون فرضیات و ارزیابی مدل های تحقیق از نرم افزار Smart PLS3 بهره گرفته شد. نتایج نشان دادند قابلیت های کارآفرینی فناورانه (β=0/790)، شاملقابلیت های فردی (β=0/857)، مدیریتی (β=0/894)، استراتژی (β=0/803)، فنی (β=0/835)، محیطی (β=0/766)، بر مزیت رقابتی پایدار با ابعاد شرایط تقاضا (β=0/873)، عوامل درونی (β=0/883)، استراتژی و ساختار صنایع (β=0/798)، و صنایع پشتیبانی کننده (β=0/796)، تاثیر معناداری داشت. قابلیت های کارآفرینی فناورانه می تواند به عنوان یکی از راهکارهای مزیت رقابتی پایدار در صنایع محسوب شود. بنابراین با توجه به کارآفرینان و تقویت کارآفرینی فناورانه و ایجاد بستر مناسب برای توسعه آن، موجبات پیشرفت اقتصادی کشور به ویژه کشورهای در حال توسعه را فراهم نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2372987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!