سواد سلامت جنسی و عوامل مرتبط با آن در زنان شهر قزوین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

سواد سلامت جنسی یک متغیر مبتنی بر زمینه است و تحت تاثیر اکوسیستم یا مجموعه ای از عوامل فرهنگی و اجتماعی هر جامعه است. این مطالعه با هدف تعیین سواد سلامت جنسی و عوامل مرتبط با آن انجام شد.

ابزار و روش ها

این مطالعه از نوع مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش 305 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر قزوین بودند. نمونه گیری به روش خوشه ای یک مرحله ای انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد سواد سلامت جنسی بزرگسالان بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و آمار توصیفی و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در این مطالعه 44.9 درصد از زنان زیر 30 سال سن داشتند. میانگین ± انحراف معیار سواد سلامت جنسی 18.32±76.89 بود. 7.9 درصد زنان سواد سلامت جنسی ناکافی، 9.5 درصد سواد سلامت جنسی نه چندان کافی، 50.1 درصد سواد سلامت جنسی کافی و 32.5 درصد سواد سلامت جنسی عالی داشتند. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد که متغیرهای سطح تحصیلات، سطح تحصیلات همسر و استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری بر سواد سلامت زنان تاثیرگذار است (0.05>P).

نتیجه گیری

 زنان با سطح تحصیلات پایین تر، زنانی که همسرشان تحصیلات پایینی داشتند و زنانی که از داروهای ضدبارداری استفاده نمی کردند سواد سلامت جنسی پایین تری داشتند. بنابراین با توجه به نقش سواد سلامت جنسی در درک، پذیرش و بکارگیری پیام های سلامت جنسی، پیشنهاد می شود پژوهشگران و دست اندرکاران سلامت در طراحی برنامه های آموزشی برای ارتقای سواد سلامت جنسی زنان، توجه بیشتری به زنان مذکور داشته باشند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
265 تا 270
لینک کوتاه:
magiran.com/p2373417 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!