مدل علی نوآوری کاری بر اساس میزان آگاهی از ابعاد شهروند الکترونیک با نقش واسطه ای خودکارآمدی خلاق و رایانه در معلمان دوره متوسطه اول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از این پژوهش مدل علی نوآوری کاری بر اساس میزان آگاهی از ابعاد شهروند الکترونیک با نقش واسطه ای خودکارآمدی خلاق و رایانه در معلمان دوره متوسطه اول شهرکرمانشاه بود.

روش

پژوهش حاضر با توجه به هدف آن از نوع کاربردی و شیوه اجرای آن توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری این پژوهش معلمان دوره ی متوسطه اول مشغول به تدریس در سطح شهرکرمانشاه به صورت تقریبی،  تعداد965 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داده اند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای (برحسب جنسیت)، تعداد 275 نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شده اند. ابزارهای مورد استفاده پژوهش، پرسشنامه های شهروند الکترونیک الدوساری و همکاران (2020)؛ رفتار نوآورانه کانتر (1988)؛ خودکارآمدی خلاق بیگیتو (2006) و خودکارآمدی رایانه ای مورفی و همکاران (1989) بود.

 یافته ها

نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری نشان دادند که ابعاد شهروند الکترونیک بر نوآوری کاری، خودکارآمدی خلاق و رایانه  اثر مستقیم دارد. همچنین خودکارآمدی خلاق و رایانه بر نوآوری کاری اثر مستقیم دارند. همچنین اثر غیر مستقیم ابعاد شهروند الکترونیک با نقش واسطه ای خودکارآمدی خلاق و رایانه بر نوآوری کاری معنادار است. در کل نتیجه شده است، مدل مفهومی ابعاد شهروند الکترونیک بر نوآوری کاری با نقش واسطه ای خودکارآمدی خلاق و رایانه با مدل تجربی برازش دارد.

 نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد می شود مسیولان آموزش و پرورش با فراهم آوردن امکانات و شرایط لازم در رابطه با بالا بردن سطح  میزان آگاهی معلمان از ابعاد شهروند الکترونیک و خودکارآمدی خلاق و رایانه آنان، زمینه های نوآوری کاری آنان را در فضای ICT افزایش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p2375116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!