روش جدید تصمیم گیری چندمعیاره فازی شهودی برای مساله طراحی شبکه زنجیره تامین پیوند اعضای بدن: الگوریتم فراابتکاری عقاب طلایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در دنیای امروز جایگاه اهدای عضو به‌عنوان یک فرایند زندگی‌بخش در سطح دنیا مشخص شده و مورد استقبال بسیاری از افراد در جوامع مختلف قرار گرفته است. این فرایند می‌تواند موجب بالا رفتن سطح کیفیت زندگی افراد در کشورهای مختلف شده و سطح امنیت اجتماعی را نیز افزایش دهد. در این پژوهش به‌منظور بررسی مساله اهدای عضو، یک شبکه زنجیره‌تامین ارایه می ‌گردد که شامل سه بخش بیمارستان‌های اهدا، مراکز پیوند و مراکز گیرنده می‌باشد. همچنین، به‌منظور اتخاذ تصمیم مناسب جهت انتخاب بهترین گیرنده، از یک روش جدید تصمیم‌گیری تحت شرایط عدم قطعیت فازی شهودی استفاده می‌ گردد و پس از آن مدل ریاضی پیشنهادی ارایه می ‌شود. در این مدل، الزامات تغییرات آب‌وهوایی و اثرات آن بر سیستم حمل‌ونقل، کیفیت اعضای بدن متاثر از زمان سرد ایسکمی و صف در مراکز پیوند مورد بررسی قرار می ‌گیرد. ارایه یک روش تصمیم‌ گیری نوین جهت انتخاب بهترین نوع گیرنده عضو و بهره‌ مندی از مدل‌سازی ریاضی با رویکرد های به‌کارگیری موضوعات کیفیت اعضا، ریسک تغییرات آب و هوایی و مفهوم صف از نقاط قوت و نوآوری‌ های اساسی این مقاله می ‌باشد. در ادامه، پس از ارایه مدل، ابتدا با استفاده از یک رویکرد برنامه‌ریزی سازشی، مدل چندهدفه پیشنهادی با اهداف هزینه، زمان و کیفیت عضو به یک مدل تک ‌هدفه معادل تبدیل می ‌شود. پس از آن، به‌منظور حل مساله از یک الگوریتم فراابتکاری عقاب طلایی استفاده می ‌شود. سرانجام به‌منظور اعتبارسنجی روش تصمیم‌گیری و مدل ریاضی پیشنهادی از یک مثال کاربردی استفاده می‌ ‌شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p2376158 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!