تاثیر خراش عصبی بر مقدار پروتئین Tweak و Fn14 در عضله کف پایی موش های صحرایی نر پس از تمرینات مقاومتی، استقامتی و ترکیبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آتروفی عضلانی از برجسته‌ترین مشخصه‌های بی‌تمرینی و همراه با کاهش قدرت و عملکرد عضله است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر خراش عصبی (CCI) پس از 6 هفته تمرین مقاومتی، استقامتی و ترکیبی بر مقدار پروتئین Tweak و Fn14 در عضله کف پایی بود. 32 سر موش صحرایی نر به‌طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند: 1. گروه کنترل-خراش عصبی(CCI-C) ، 2. گروه تمرین ترکیبی-خراش عصبی (CCI-CO)، 3. گروه تمرین استقامتی-خراش عصبیCCI-E)) و 4. گروه تمرین مقاومتی-خراش عصبی  (CCI-S). گروه‌های تجربی به مدت 6 هفته و 4 روز در هفته در برنامه تمرینات استقامتی و مقاومتی مخصوص خود شرکت کردند. پس از 6 هفته تمرین، پروتکل کاهش فعالیت بدنی به شکل CCI به مدت 4 هفته اجرا شد. در پایان عضله کف‌پایی استخراج و مقدار پروتئین‌ها به روش وسترن بلات سنجیده شد. برای تعیین تفاوت در مقدار پروتئین‌ها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معنا‌داری کمتر از 05/0 استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان پروتئین Tweak و Fn14 در گروه‌های CCI-E ،  CCI-S  و CCI-CO نسبت به گروهCCI-C  به‌طور معنا‌داری کمتر بود (05/0P<). همچنین، تفاوت معنا‌داری در پروتئین Tweak در گروه CCI-E با گروه‌های CCI-S و CCI-CO و میزان پروتئین Fn14 در گروه CCI-E با گروه CCI-CO مشاهده شد (05/0P<). با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر و افزایش کمتر پروتئین‌های آتروفیک در موش‌هایی که برنامه تمرینی انجام دادند، می‌توان ادعا کرد انجام تمرینات ورزشی  قبل از یک دوره کاهش فعالیت بدنی سبب کاهش افت عملکرد عضلانی پس از بی‌تمرینی خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2376469 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!