بررسی تطبیقی-قیاسی زبان الگو فضای سبز تاریخی شهر تهران (موردپژوهی: باغ مسعودیه، باغ فرح آباد، باغ نگارستان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

باغ های درون شهری، از آن حیث که محیط طبیعی اما دست ساخت انسان است و واجد نظام های متعدد معنایی و استعاری، کارکردی و حسی-تجربی است، یکی از غنی ترین فضاهای ساخته شده در شهرهای ایران است. خوانش فضای سبز شهری تاریخی با هدف خلق ساختاری که طی زمان پاسخ گوی نیازهای مادی و معنوی مخاطبانش باشد، می تواند مبنای برنامه ریزی پاسخ ده به ضرورت های عملکردی جدید در شهرسازی مدرن باشد. در این پژوهش با فرض اینکه باغ ایرانی دارای زبان الگوی قابل خوانش و قابل تعمیم در سنت باغ سازی ایران است، تلاش شده تا ضمن احصای آن زبان الگو در ساختار باغ های مسعودیه، فرح آباد و نگارستان، میزان تطبیق پذیری آن ها با نظریه زبان الگو بررسی و درنهایت قوی ترین ساختار از میان نمونه ها شناسایی شود.

روش بررسی

در این پژوهش نوع تحقیق «نظری» است، مبانی فلسفی پژوهش، تفسیری، رویکرد تحقیق «کیفی» و طرح تحقیق قیاسی-تطبیقی خواهد بود. روش تحلیل داده ها، قیاس و تطبیق زوجی سلسه مراتبی و ابزار گردآوری داده ها، مطالعات کتابخانه ای و پژوهش های میدانی است.

یافته ها

در سطح ساختارهای سازنده باغ ایرانی، ساختار کالبدی با وزن 428/0 حایز اهمیت بیشتری نسبت به ساختارهای عملکردی با وزن 334/0 و کیفیت فضایی با وزن 238/0 است. در برآیند کلی و در مجموع وزن نهایی تطبیق پذیری زبان الگوی باغ ها، باغ مسعودیه با وزن 436/0، باغ فرح آباد با وزن 345/0 و باغ نگارستان با امتیاز 219/0 قرار می گیرند.

نتیجه گیری

احصای مولفه های زبان الگوی فضای سبز شهری تاریخی از کاراترین ابزارها به بازشناسی و بازآفرینی کیفیتی است که می توان از این طریق، زبان آن معماری را بر اساس نیازهای امروز بازتولید کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2376879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!