عوامل اثرگذار در توسعه ورزش شهروندی جمهوری اسلامی ایران در راستای سلامت اجتماعی: یک مطالعه فرا ترکیب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تحرک و فعالیت بدنی سبب توسعه شهر فعال و داشتن افراد سالم و اثربخش در جامعه می شود و لذا سلامت جامعه را ضمانت خواهند کرد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل اثرگذار در توسعه ورزش شهروندی جمهوری اسلامی ایران در راستای سلامت اجتماعی انجام شد.

روش کار

پژوهش حاضر از نوع مطالعات اسنادی و ثانویه است که با تبعیت از پارادایم تفسیری با رویکرد کیفی با شیوه فراترکیب به دنبال اکتشاف درون مایه های اصلی توسعه ورزش شهروندی می باشد. پژوهش های مورد نیاز مطالعه با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی با کلید واژه های ورزش شهروندی، ورزش همگانی، ورزش برای همه، در سال 1399 در بازه زمانی 10 سال اخیر جمع آوری گردیده است. تعداد 178 مقاله بدست آمد. پس از بررسی مطالعات و با توجه به معیارهای ورود پژوهش، تعداد 17 مقاله  مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل داده ها با روش تحلیل محتوای اسنادی و به کارگیری شیوه کدگذاری انجام شده است. 

یافته ها

 با استخراج کدهای مطالعات، تحلیل و تجمیع آن ها با یکدیگر، تعداد 165 کد اولیه استخراج گردید. تحلیل محتوای کدهای تجمیع شده، 47 زیر طبقه و 17 طبقه و 5 درون مایه اصلی شامل عوامل انگیزه بخش، عوامل مدیریتی، عوامل تسهیل ساز، عوامل توسعه بخش و عوامل بسترساز را در بر داشته است.

نتیجه گیری

 عوامل استخراجی اثرگذار توسعه ورزش شهروندی جمهوری اسلامی ایران در راستای سلامت اجتماعی شامل عوامل انگیزه بخش، عوامل مدیریتی، عوامل تسهیل ساز، عوامل توسعه بخش و عوامل بسترساز است. پیشنهاد می شود در مدیریت راهبردی و در برنامه های توسعه، از عوامل استخراجی به عنوان محوریت توسعه ورزش در کشور استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2377182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!