خوانش تطبیقی رمان های اجتماعی معاصر بر اساس مولفه های نوشتار زنانه: موردپژوهانه رمان های لم نعد جواری لکم و زیر بال های غم

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ادبیات و هنر از دیرباز عرصه تجلی تجربه‌های خاص و منحصر‌به‌فرد زنان بوده‌است که در پرتو آن‌ها ناگفته‌ها در قالب شعر، داستان و دل‌نوشته‌ها به منصه ظهور می‌رسد. نویسندگان با استمداد از هنر «زیباشناسی زنانه» در قالب داستان‌نویسی، زبان مناسبی برای بیان آرمان‌های خود می‌یابند. نوشتار زنانه، ادبیاتی است که می‌کوشد با دستیابی به زبان و شاخصه‌های اصلی این سبک، به کاربرد اصلی فرهنگ و ایدیولوژی خاص زنانه در آثار ادبی بپردازد. بر این اساس، زنانگی و مردانگی برساخته‌های اجتماعی هستند که تاثیر مهمی در شریان‌های حیاتی جامعه دارد. در ادبیات معاصر ایران و فلسطین، زنان نویسنده بسیاری دست به خلق آثاری با این محوریت زنانه زده‌اند. از جمله نویسندگان زن که به شیوه روایی به بازنگری و بازسازی گفتمان نواندیش زنانه پرداخته‌اند و بیان اقتدارگونه مردانه را به حاشیه رانده‌اند، می‌توان به «رویا سیناپور» و «سحر خلیفه» اشاره کرد که مسایل و دغدغه‌های زنان را در هاله‌ای از نقد فمینیسم مطرح کرده‌اند. لذا این جستار با مطالعه توصیفی‌ تحلیلی و رویکردی تطبیقی به واکاوی دیدگاه دو نویسنده نسبت به زن می‌پردازد. گفتنی است در تحلیل این دو اثر، مضامین مختلفی چون اندیشه‌های زنانه با بهره‌گیری از تمهیداتی چون بیان احساسی روایت‌ها، تنهایی زنان، بی‌وفایی و سلطه‌گری مردان، طلاق عاطفی و خیانت بسامد بالایی دارد که در این جستار آن‌ها را کاوش کرده‌ایم. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که زنان با وجود تمام مشکلات، عملکرد مثبت و رو‌به‌رشدی داشته‌اند و سعی در ایجاد شیوه نوشتاری نوینی کرده‌اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2378474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!