بررسی تطبیقی سرقت حدی از منظر قرآن کریم، فقه و حقوق جزا
نقش آموزه های اسلامی در سالم سازی محیط اجتماعی و سازمانی کاهش تخلف و جرم، و نیز جایگاه رویکردهای آن در برنامه پیشگیری از جرم و نظام حقوقی اسلام، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در فقه جزایی اسلام، جرم سرقت، تنها جرم مالی بوده که مستوجب حد با شرایطی خاص می باشد. قرآن کریم به عنوان اصلی ترین منبع تشریع اسلامی در آیه 38 سوره مایده، به قطع دست مرد و زن سارق حکم نموده است و این حکم به منزله یکی از حدود تلقی می شود؛ اما روشن است که تفصیل این حکم کلی را باید در پرتو سنت و قوانین موضوعه جست و جو کرد. با بررسی آیه شریفه سرقت، از برداشت های فقهی و حقوقی بهره مند شدیم که اعمال قطع ید بر سارق، مستلزم شرایطی در شخص سارق، عمل سرقت و چگونگی انجام آن و مال مسروقه می باشد. به علاوه، اجرای حد نیز خود شرایطی دارد که بدون تحقق آن ها، حد بر سارق اجرا نمی شود. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، آیه سرقت را با رویکرد فقهی و حقوقی بررسی نموده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.