بررسی تاثیر آلودگی صوتی ناشی از ترافیک شهری بر عملکرد شناختی دانشجویان: یک مطالعه شبیه سازی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

عملکرد شناختی فرد در محیط کار حوزه وسیعی از فعالیت های روانی مرتبط با کار را در بر می گیرد، همچنین نقش تعیین کننده ویژگی شخصیتی به عنوان یک متغییر واسطه در بروز اشتباهات و عملکردهای ذهنی نیز حایز اهمیت است. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر آلودگی صوتی ناشی از ترافیک شهری بر حافظه کاری و توجه پایدار دانشجویان با درنظر گرفتن ویژگی های شخصیتی بود.

مواد و روش ها

این مطالعه مداخله ای- آزمایشگاهی بر روی 70 نفر از دانشجویان انجام شد. پس از اندازه گیری های میدانی صدای ترافیک، برای بررسی، ویرایش صدای ضبط شده و تهیه کلیپ صوتی صدای ترافیک شهر ساری، از نرم افزار Cool Edit Pro استفاده شد. همچنین عملکرد شناختی دانشجویان با استفاده از آزمون های حافظه کاری (n-back) و آزمون وظیفه هوشیاری روانی- حرکتی (PVT) بررسی شد.

یافته ها

 میانگین سنی در دانشجویان دختر و پسر به ترتیب 15/3 ± 63/23 و 23/4 ± 17/24 سال بود. براساس آزمون ویلکاکسون، رابطه آماری معنی دار بین عملکردهای شناختی مربوط به حافظه کاری و توجه پایدار دانشجویان قبل و بعد از مواجهه با صدای ترافیک شهری، برقرار شد(05/0>P)، به طوری که میانگین زمان واکنش، زمان پاسخ و تعداد جواب های اشتباه در تست های عملکرد شناختی بعد از مواجهه با صدای ترافیک به ترتیب 54/8، 11/9 و 61/60 درصد افزایش یافت. همچنین بعد روان رنجوری (عصبی بودن) همبستگی معنی دار و معکوسی با زمان واکنش و دقت (درصد پاسخ های صحیح) در عملکرد شناختی مربوط به حافظه کاری و توجه پایدار دانشجویان داشت (05/0>P).

استنتاج

نتایج این مطالعه می تواند در بهبود عملکرد شناختی و اتخاذ راهکارهای مدیریت در انتخاب افراد و برقراری شرایط تعادل بین سروصدای ترافیک و ویژگی های شناختی در محیط های کاری موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p2380491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!