تاثیر آموزش باز خود محور فعالیت های فیزیکی بر کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جلسات درمانی همودیالیز، کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از مراقبت های حین دیالیز ورزش و تحرک کافی به منظور ارتقاء کیفیت زندگی آنهاست. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش باز خود محور فعالیت های فیزیکی بر کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی انجام شد.   

روش ها

در این مطالعه کارآزمایی بالینی یک سوکور با گروه کنترل، 90 نفر از بیماران مراجعه کننده به مراکز دیالیز بیمارستان بهشتی و بعثت شهر همدان در سال 1397 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تخصیص تصادفی بلوک شش تایی به دو گروه آزمون (45 نفر) و کنترل (45 نفر) تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این مطالعه چک لیست اطلاعات دموگرافیک و  پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی بیماران کلیوی بود که قبل از مداخله و در انتهای هفته های دوم، چهارم، ششم، هشتم و دوازدهم پس از شروع مداخله توسط نمونه های پژوهش تکمیل شد. در گروه مداخله، طی جلسات دیالیز به مدت دوازده هفته، به بیماران آموزش نحوه انجام فعالیت های فیزیکی با کش های پیلاتس در مقاومت های مختلف، با روش آموزش باز خود محور، داده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که هیچ تفاوت قابل ملاحظه ای در مشخصات دموگرافیک نمونه های پژوهش بین دو گروه مداخله و کنترل وجود ندارد (05/0˃p). قبل از مداخله تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر میانگین نمره ابعاد مختلف کیفیت زندگی وجود نداشت (05/0>p)؛ بعد از مداخله تفاوت جز در بعد بار بیماری کلیوی در سایر ابعاد از نظر آماری معنی دار بود (05/0<p).

نتیجه گیری

 آموزش باز خود محور فعالیت های فیزیکی به بیماران همودیالیزی می تواند در افزایش کیفیت زندگی آنان موثر باشد. توصیه به انجام تمرینات ورزشی و قراردادن آن در برنامه مراقبت های حین دیالیز می تواند در ارتقاء سلامت بیماران موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2383955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!