بررسی فلوسایتومتریک کایمریسم گلبول های قرمز پس از پیوند مغز استخوان

چکیده:
سابقه و هدف
این مطالعه به منظور بررسی بروز کایمریسم گلبول های قرمز پس از پیوند مغز استخوان به روش فلوسایتومتری انجام شده است.
مواد و روش ها
نوع مطالعه مقطعی بوده و برای انجام این مطالعه از آنتی بادی های ضد گروه های خونی ABH Rh، Kell، Duffy، Kidd، MNS، که با ماده فلورسانس FITC نشان دار شده اند استفاده گردید.? ?بیمار مبتلا به بدخیمی های هماتولوژیک که تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفته بودند، جهت جمعیت مورد مطالعه انتخاب شدند. نمونه مورد نیاز 5 میلی لیتر خون محیطی (در لوله حاوی EDTA) بود. ابتدا فنوتیپ گلبول های قرمز دهندگان و گیرندگان پیوند با هر دو روش آگلوتیناسیون و فلوسایتومتری تعیین و سپس در روزهای 15، 30 و 60 پس از پیوند، فقط نمونه خون محیطی گیرنده از لحاظ آنتی ژن هایی که بین دهنده و گیرنده متفاوت بودند توسط فلوسایتومتری مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش جستجوی آنتی بادی و سنجش تیتر ایزوهم آگلوتینین در نمونه پلاسمای بیماران قبل از پیوند و روز 60 پس از پیوند انجام شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان دادند که کایمریسم گلبول های قرمز پس از پیوند در تمام بیماران مورد بررسی (در 9 نفر از بیماران در روز 15 و 5 نفر در روز 30 پس از پیوند) قابل مشاهده است. در پلاسمای هیچ یک از 14 بیمار مورد بررسی قبل و پس از پیوند، هیچ نوع آنتی بادی علیه گروه های فرعی و Rh شناسایی نگردید. ناسازگاری ABO بین دهنده و گیرنده مانع وقوع کایمریسم نشده اما در بیمارانی که با دهنده خود ناسازگاری ABO داشته اند، تیتر ایزوهم آگلوتینین های ABH پس از پیوند کاهش نشان داده است. اگرچه حضور ایزوهم آگلوتینین های ABH مانع از وقوع کایمریسم نشده ولی ظاهرا با اتصال به آنتی ژن های مربوطه در غشا گلبول های قرمز کایمریک، مانع ردیابی آنتی ژن شده است و وقوع کایمریسم از طریق پایش سایر آنتی ژن ها تایید شد. بروز GVHD و مصرف داروی فلودارابین باعث تاخیر در بروز کایمریسم نشده است.
نتیجه گیری
بررسی فنوتیپ گلبول های قرمز فرد اهدا کننده و مغز استخوان در خون محیطی گیرنده پیوند با روش فلوسایتومتری امکان پذیر است و با شناسایی فنوتیپ گلبول های قرمز در جمعیت های مخلوط، بررسی رتیکولوسیت ها در آتیه نیز ممکن شده و به این ترتیب بررسی کایمریسم در افرادی که اخیرا خون دریافت کرده اند نیز مقدور می باشد. هم چنین با ادامه ارزیابی کایمریسم گلبول های قرمز در صورت حصول به کایمریسم کامل و شناسایی گلبول های قرمز گیرنده، می توان عود بیماری را پیشگیری نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p238886 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!