بررسی اهدا کنندگان مستمر اراک در 6 ماه اول سال 1382

چکیده:
سابقه و هدف
یکی از راه های مناسب جهت دسترسی به ذخیره خونی سالم، استفاده از اهدا کنندگان مستمر به عنوان جمعیت کم خطر از نظر بیماری های منتقله از راه خون می باشد. لذا در این مطالعه جمعیت اهدا کنندگان مستمر شهر اراک که در 6 ماه اول سال 1382 در فهرست واحد آموزش، جذب و حفظ اهدا کنندگان ثبت نام کرده بودند ارزیابی شده است.
مواد و روش ها
نوع مطالعه گذشته نگر و مقطعی بوده و طی مطالعه، 3620 نفر اهدا کننده مستمر (37% از کل اهدا کنندگان) که در لیست واحد آموزش و جذب و حفظ اهدا کنندگان ثبت نام کرده بودند وارد طرح شدند و بر اساس متغیرهای سن، جنس، تاهل، تحصیلات و شغل بر اساس آزمون آماری x2 مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
%89.6از جمعیت مرد و 10.4% زن بودند. 82.2% از اهدا کنندگان مستمر عضو، متاهل و 17.8% مجرد بودند(P<0.01) 51.85%. از جمعیت دارای مشاغل کارمند، کارگر و کادر نظامی بودند که در واقع جزو مشاغل حقوق بگیر هستند. 34.4% دارای شغل آزاد، خانه دار و دانشجو بوده و 4.75% سرباز، کشاورز، محصل و بیکار بودند 60.6%. (P<0.01) جمعیت دارای مدرک تحصیلی بالای دیپلم و 39.4% زیر دیپلم و بیسواد بودند. بیشترین آمار اهدا کنندگان مستمر عضو در طیف سنی 45-21 سال قرار داشت.
نتیجه گیری
در این تحقیق مردان 21-45 سال که متاهل، حقوق بگیر و دارای تحصیلات دیپلم و بالاتر بودند به عنوان قشر اصلی اهدا کنندگان مستمر تلقی شدند. بنابراین با برنامه ریزی جهت تشویق و جذب گروه فوق می توان تعداد اهدا کنندگان مستمر را افزایش داده و حفظ نمود. ولی نباید از جمعیت زنان غافل بود لذا قطعا با ترویج و تبلیغ مناسب گروه زنان، می توان آمار اهدا کنندگان مستمر را افزایش داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p238893 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!