استفاده از شبکه عصبی مصنوعی در تخمین ظرفیت باربری لرزه ای پی های سطحی نواری واقع شده در بالای حفره بدون پوشش در خاک های چسبنده همگن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

با توسعه روز افزون شهرها و افزایش جمعیت، محدودیت دسترسی به فضای لازم جهت ساخت تاسیسات زیربنایی و حمل و نقل بیش از پیش احساس می شود.وجود سازه های مختلف سطحی، علاوه بر تحمیل هزینه بالا و مشکلات ترافیکی حین اجرا، بعضا احداث سازه های روزمینی را غیرممکن می سازد. بر این اساس در چنین محیط هایی تقاضای حفر تونل برای احداث سیستم های تاسیسات و حمل و نقل شهری و بین شهری به سرعت افزایش یافته است. حفر تونل ها و حفرات زیرزمینی در مناطق شهری معمولا در اعماق کم بوده و تاثیر آن می تواند تا سطح زمین گسترش یافته و ظرفیت باربری شالوده های واقع بر سطح زمین را تحت تاثیر قرار دهد. در این پژوهش با استفاده از 2000 مدل سازی عددی به روش اجزاء محدود حالت حدی، ظرفیت باربری نهایی یک پی سطحی در مجاورت حفره زیرزمینی در حالت لرزه ای و ایستا محاسبه شده و اثر پارامترهای تاثیرگذار مختلف، بررسی شده است. سپس با استفاده از پایگاه داده ایجاد شده، یک شبکه عصبی چند لایه پرسپترون (MLP) آموزش داده شده تا بتوان به کمک آن به راحتی و بدون استفاده از نرم افزارهای تخصصی، ظرفیت باربری پی های واقع در بالای حفرات بدون پوشش را در شرایط مختلف محاسبه کرد. نتایج حاصل نشان می دهد که ظرفیت باربری محاسبه شده به کمک شبکه عصبی دارای دقت خوبی است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p2390595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!