اندازه گیری سولفید در نمونه های حقیقی با روش میکرواستخراج مایع- مایع به کمک جریان گردابی با دستگاه طیف سنج نوری مرئی فرابنفش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این تحقیق، یک روش میکرواستخراج مایع- مایع به کمک جریان گردابی [1] برای تغلیظ مقادیر کم سولفید پیش از اندازه گیری آن با اسپکتروفوتومتر فرابنفش- مریی [2] معرفی شده است. این روش براساس تشکیل کمپلکس متیلن بلو به منظور تشخیص انتخابی و حساس یون سولفید می باشد. روش کار به این صورت بود که برای تشکیل کمپلکس متیلن بلو (یک رنگ آبی که در حلال آلی 1 و 2 دی کلرو اتان استخراج شد)، سولفید با لیگاند NوN دی متیل-پی- فنیلن دی آمین [3] (DMPPDA) در حضور آهن (III) کلرید واکنش داد که در طول موج حداکثر 658 نانومتر توسط دستگاه اسپکتروفوتومتر فرابنفش- مریی اندازه گیری شد. تاثیر پارامترهای موثر بر استخراج کمپلکس متیلن بلو از جمله نوع حلال استخراج، حجم حلال آلی، غلظت دی متیل فنیلن دی آمین (به عنوان لیگاند)، زمان و سرعت جریان گردابی مورد بررسی قرار گرفتند و بهینه شدند. تحت شرایط بهینه، روش پیشنهادی توانست یون سولفید را در محدوده 05/0 تا 5/0 نانوگرم بر میلی لیتر با موفقیت تشخیص دهد. حد تشخیص برای سولفید در سه اندازه گیری نمونه شاهد 018/0 نانوگرم بر میلی لیتر به دست آمد. همچنین انحراف استاندارد نسبی برای پنج اندازه گیری از نمونه 05/0 نانوگرم بر میلی لیتر سولفید، 8/2 درصد به دست آمد. تاثیر چندین یون مزاحم بالقوه نیز بررسی شد. این روش به طور موفقیت آمیزی برای تعیین مقدار سولفید در سه نمونه آب (آب لوله کشی، آب زیرزمینی و فاضلاب) به کار گرفته شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 224
لینک کوتاه:
magiran.com/p2391170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!