مطالعه تطبیقی نظریه تقلید در باب هنر از دیدگاه فلسفه غرب و فلاسفه ایرانی اسلامی
دستیابی به چیستی هنر، نیازمند بررسی نظریه های شکل گرفته، پیرامون تاریخ هنر است. تقلید، محاکات یا میمسیس، یکی از مهمترین اصطلاحات بنیادی و کلیدی در فلسفه هنر میباشد. با بررسی تطبیقی مبانی فکری متفکران یونانی، افالطون و ارسطو و فلاسفه ایرانی-اسلامی، فارابی و ابن سینا. در پی آن هستیم، نقش فلاسفه و میزان تاثیر این نظریه بر ماهیت هنر را دریابیم. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و منابع، کتابخانه ای و اسنادی است. نتیجه گیری میشود تقلید صرف از محسوسات، عاری از هنر میباشد و تقلید به گونه ای که همراه با تشبیه، تمثیل، استعاره و تخیل فعال و نوعی فرایند خلق جدید باشد موجب، خوشایندی و لذت در انسان میشود و هنری به دست میدهد ماندگار و متعالی که در بررسی تطبیقی آراء متفکران غربی و ایرانی اسلامی به اثبات رسید.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.