تحلیل ساختار شبکه اجتماعی هم نویسندگی و هم واژگانی پژوهشگران ایرانی حوزه کیفیت زندگی با استفاده از شاخص های تحلیل شبکه اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از پژوهش حاضر تحلیل ساختار شبکه اجتماعی هم نویسندگی و هم واژگانی حوزه کیفیت زندگی با استفاده از شاخص های تحلیل شبکه اجتماعی در پایگاه کلاریویت انلیتیکس WoS  در بازه زمانی ابتدای سال 2000 تا انتهای سال 2017 است.

روش شناسی

پژوهش حاضر از نوع علم سنجی بوده و از طریق تحلیل شبکه هم تالیفی پژوهشگران، روش های تحلیل هم رخدادی واژگان و با استفاده از شاخص های تحلیل شبکه های اجتماعی انجام شده است. به منظور گردآوری داده ها، واژه های مربوط به کیفیت زندگی از سرعنوان موضوعی MESH استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل 1421 مدرک است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و روش های علم سنجی استفاده شده است.

یافته ها

در میان محققان، منتظری با 97 مدرک پرکارترین نویسنده بوده است. در میان موسسات، دانشگاه علوم پزشکی تهران با 831 مدرک بیشترین مشارکت را داشته است. بیشترین تولیدات علمی مربوط به سال 2014 با 284 مدرک، در زمینه حوزه موضوعی بیشترین تعداد مربوط به حوزه پزشکی داخلی و عمومی با 235 مدرک و بیشترین نوع مدارک مربوط به مقالات با 1111 مدرک بوده است. در مطالعه شبکه هم رخدادی واژگان حوزه کیفیت زندگی 9 خوشه موضوعی شناسایی شد که به ترتیب عبارت اند از: علم کنترل حرکت (109)، چاقی (54)، سبک زندگی (53)، فراتحلیل (52)، عوامل خطر (39)، زنان (33)، خطر (20)، خوردن (13)، بیماری کرونر (13). خوشه علم کنترل حرکت بزرگ ترین خوشه است که 84 درصد از کل حجم شبکه را به خود اختصاص داده است.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از تحلیل هم رخدادی واژگان نشان داد که در بازه زمانی تحت مطالعه، حوزه کیفیت سلامت از 9 خوشه تشکیل شده است که سه خوشه برتر آن عبارت اند از علم کنترل حرکت، چاقی و سبک زندگی. تحلیل شاخص های مرکزیت نشان می دهد که نویسندگان برتری که شناسایی شده اند در دانشگاه های برتر کشور فعالیت می کنند و تمرکز فعالیت های نویسندگان برتر در دانشگاه های پایتخت بیشتر از سایر مراکز است. همچنین بررسی شاخص های کلان شبکه هم نویسندگی نشان دهنده آن است که این ساختار با توجه به میانگین طول مسیر کم (77/2)، قطر شبکه معادل 5 و ضریب خوشه بندی نسبتا زیاد (75/3) به نوعی شبکهه جهان کوچک به حساب می آید.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2393833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!