تعامل نظریه های توازن و سلسله مراتبی در تبیین ناقرینگی سرعت تعدیل وجه نقد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

نگهداری مقادیر غیربهینه از وجه نقد، آثار مالی منفی برای شرکت دربر دارد. بنابراین مدیران یک نسبت بهینه را برای وجه نقد، هدف گذاری کرده و برای نیل به آن هدف می کوشند. ولی سرعت تعدیل به سمت نسبت هدف، به موقعیت نسبت وجه نقد واقعی (بالاتر یا پایین تر از نسبت هدف) و مواجهه شرکت با کسری یا فزونی مالی، وابسته است. هدف این پژوهش، ارایه شواهدی در خصوص ناقرینگی سرعت تعدیل است.

روش

در این پژوهش، با بکارگیری داده های 3764 سال شرکت از واحدهای تجاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه 1398-1381 در قالب پنل نامتوازن و استفاده از روش داده های ترکیبی پویا با رویکرد گشتاورهای تعمیم یافته سیستمی، فرضیه های پژوهش، آزمون شده اند.

یافته ها

یافته ها نشان می دهد که در مقایسه با سایر واحدها، شرکت هایی که وجه نقدی بیش از سطح هدف نگهداری می کنند یا درگیر کسری مالی هستند، سرعت تعدیل بیشتری دارند. نتایج تکمیلی با استفاده از رویکرد گشتاورهای تعمیم یافته تفاضل گیری شده و تعریفی متفاوت از کسری و فزونی مالی، با یافته های اصلی پژوهش سازگاری دارد.

نتیجه گیری

 نتایج پژوهش موید آن است که هزینه نگهداری وجه نقد بیش از نسبت هدف (در شرایط کسری مالی)، بیشتر از هزینه نگهداری وجه نقد کمتر از نسبت هدف (در شرایط فزونی مالی) است و این موضوع موجب می شود شرکت هایی که وجه نقدی بیش از نسبت هدف دارند (در شرایط کسری مالی به سر می برند)، سرعت تعدیل بیشتری داشته باشند. یافته های پژوهش که بیانگر نوعی ناقرینگی در سرعت تعدیل نسبت وجه نقد است، تعامل نظریه های توازن و سلسله مراتبی را در تبیین ناقرینگی سرعت تعدیل وجه نقد، آشکار می کند.

دانش افزایی

پژوهش حاضر سعی نموده است تا با ارایه شواهد تجربی، تعامل بین پیش بینی های مطرح در نظریه توازن و سلسله مراتبی درخصوص سرعت تعدیل نسبت وجه نقد را آشکار نماید. یافته های این پژوهش، به توسعه ادبیات و نظریه های مربوط به وجه نقد کمک می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2394835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!