بررسی نقش انما در بهبود نتایج و عوارض جراحی های لاپاراسکوپی خوش خیم:کار آزمایی بالینی تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه پرپ مکانیکال روده (MBP) پیش از جراحی های لاپاراسکوپی ژنیکولوژی به طور شایعی مورد استفاده قرار می گیرد اما هنوز هم نقش و تاثیر آن در این جراحی ها به طور کامل اثبات نشده است. در این مطالعه سعی در تعیین میزان بهبود دید فضای لگنی و هندلینگ روده ها و همچنین عوارض این فرایند شده است.

روش بررسی

این مطالعه به صورت یک کارآزمایی بالینی یک سو کور بر روی 120 بیمار که کاندید جراحی لاپاراسکوپی ژنیکولوژی خوش خیم بودند در فاصله زمانی تیر ماه 1399تا دی ماه 1399 انجام گرفت. بیماران به طور تصادفی در دو گروه 60 نفره مورد و شاهدی ، با و بدون انما با نرمال سالین قرار گرفتند. میزان دید لگنی و هندلینگ روده ها از تیم جراحی و میزان علایم گوارشی بیماران توسط پرسش نامه ، جمع آوری و ارزیابی شد.

یافته ها

هیچ اختلاف معناداری در میزان دید فیلد جراحی و هندلینگ روده ها در دو گروه مشاهده نشد.همچنین بیماران تنها در میزان اتساع شکم که در گروه مورد بیشتر بود تفاوتی در میزان علایم گوارشی نداشتند. هیچ اختلاف معناداری در زمان صرف شده برای جراحی، عوارض پس از عمل و میزان خونریزی حین عمل دیده نشد. طول مدت بستری بیمار در بیمارستان حدود پنج ساعت در گروه انما بیشتر بود.

نتیجه گیری

 انما با نرمال سالین پیش از لاپاراسکوپی نه تنها تاثیری در بهبود دید لگنی و هندلینگ روده ها در طول جراحی ندارد و منجر به کاهش عوارض جراحی و علایم گوارشی بیمار پس از عمل نمی شود، بلکه منجر به افزایش طول بستری بیمار در بیمارستان و فشار کاری اضافه بر تیم پرستاری می گردد. بنابراین انما با 9% نرمال سالین (N/S) پیش از جراحی های خوش خیم لاپاراسکوپی ژنیکولوژی توصیه نمی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
873 تا 879
لینک کوتاه:
magiran.com/p2395050 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!