تاثیر پیش تیمارهای سرمادهی مرطوب و اسیدجیبرلیک بر بهبود جوانه زنی بذر دو رقم گیاه دارویی علف طلایی اروپایی (.Solidago virgaurea L)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

علف طلایی اروپایی (virgaurea L. (Solidagoاز گیاهان ارزشمند دارویی است که دارای اثرات ضد التهاب، ضد میکروبی، ضد اسپاسم، مدر و مسکن می باشد. داروهای حاوی این گیاه برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه و کمک به دفع سنگهای ادراری بصورت ایمن و بیخطر مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به اهمیت تکثیر ساده گیاهان دارویی و نقش بذر در تولید و پرورش این گیاهان، آزمایشی به منظور تعیین بهترین روش تیمار بذر گیاه علف طلایی اروپایی و بهبود جوانه زنی آن در قالب فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی با دو فاکتور و سه تکرار انجام شد. فاکتور اول دو ژنوتیپ بذری شامل رقم اصلاح شده " فزا بی تایپ " و یک توده بومی ایران و فاکتور دوم شامل جیبرلیک اسید (با غلظت های 250،125 و500 پی پی ام) سرمادهی مرطوب (به مدت یک و دو هفته) در نظر گرفته شد. در این آزمایش شاخص های جوانه زنی و رشدی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که در هر دو گونه اصلاح شده و بومی علف طلایی اروپایی با افزایش مدت زمان سرمادهی و افزایش غلظت جیبرلیک اسید، درصد جوانه زنی، سرعت جوانه زنی و قدرت جوانه زنی بذر بهبود یافت و نسبت به شاهد تفاوت معنی داری پیدا کردند. بیشترین درصد جوانه زنی (88 درصد)، سرعت جوانه زنی (5/24 بذر در روز)، قدرت جوانه زنی (36/1) برای رقم اصلاح شده " فزا بی تایپ " تحت تیمار دو هفته سرمادهی مرطوب و کمترین آن در شاهد مشاهده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2395751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!