بررسی انتقادی غایت گرایی اخلاقی به مثابه نظریه هنجاری قرآن
معیار و ملاک ارزش اخلاقی، یکی از مهمترین مباحث در فلسفه اخلاق است. سه نظریه معروف در این زمینه مطرح شده است: «غایتگرایی اخلاقی»، «وظیفهگرایی اخلاقی» و «اخلاق فضیلت». در میان متفکران مسلمان، در تبیین نظریه اخلاقی سازگار با قرآن اختلاف است. برخی نظریه اخلاقی سازگار با قرآن را «غایتگرایانه» میدانند، اگرچه در نوع غایتگرایی نیز اختلاف است. برخی نظریه اخلاقی قرآن را «خودگرایانه»، برخی «سودگرایانه» و برخی نیز بهطور مطلق «غایتگرایانه» تقریر کردهاند، بدون اینکه نوع آن را مشخص کنند؛ ازجمله سیدعلیاکبر حسینی رامندی که نظریه اخلاقی قرآن را غایتگرایانه میداند و با توجه به تاکیدهای قرآن بر نتایج فعل اخلاقی در قالب واژگانی مانند «سعادت، فوز، فلاح، نجات، لذت، امنیت، بشارت، آرامش، رنج، تشویق و انذار» اخلاق قرآنی را فیالجمله سازگار با نظریههای غایتگرا دانسته و آن را با انسانشناسی قرآنی و شیوه تربیت اخلاقی قرآن سازگار میداند. در این مقاله، این دیدگاه در بوته نقد قرار گرفته، نشان داده میشود که آیات مورد استناد در مقام بیان معیار ارزش اخلاقی نیستند و نمیتوان غایتگرایی اخلاقی را از آنها استنباط کرد، بلکه در مقام تشویق و ترغیب مومنان به پایبندی و رعایت ارزشهای اخلاقی هستند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.