بررسی اثر فاکتورهای اقتصادی و اجتماعی بر تمایل افراد به مشارکت در مدیریت پایدار جنگل: استفاده از ابزار گواهی پایداری (مطالعه موردی بازار مبل یافت آباد - تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گواهی پایداری، مشارکت مردم در مدیریت پایدار جنگل از طریق خرید محصولات گواهی شده است. بنابراین جامعه و مصرف کنندگان محصولات، عامل مهم و بازیگر فعال در پیش برد آن می باشند. از این رو شناخت عوامل موثر بر مشارکت، مرحله اول و مهمی در این زمینه است. پژوهش حاضر به بررسی فاکتور های موثر بر میزان تمایل به مشارکت در مدیریت پایدار جنگل از طریق خرید محصولات با گواهی پایدار می پردازد.

روش بررسی

جامعه آماری مطالعه مصرف کنندگان بازار مبل یافت آباد بودند. پس از تعیین حجم نمونه، مشخصات پاسخ دهندگان و دیدگاه آن ها در باره سوالات تحقیق جمع آوری شدند. تحلیل داده ها با استفاده از ضرایب همبستگی و آزمون های t و کروسکال والیس انجام شد.

یافته ها

بر اساس یافته های تحقیق،  شناخت افراد از مفهموم پایداری و تمایل افراد به خرید محصولات گواهی شده دارای رابطه معنی دار و منفی  با سن می باشد. سوالات تحقیق با میزان تحصیلات پاسخ دهندگان دارای ارتباط مثبت و معنی داری بودند. بین سطح درآمدی افراد و سولات تحقیق ارتباط معنی داری یافت نشد و تنها نگرش شهروندان مبنی بر لزوم مشارکت در مدیریت پایدار جنگل با میزان درآمد افراد ارتباط معنی دار و مثبتی داشت.

بحث و نتیجه گیری

شناخت جامعه از مدیریت پایدار، محصولات گواهی شده و تمایل به خرید محصولات گواهی شده تحت تاثیر فاکتورهای اجتماعی قرار دارد. بنابراین لازم است که با توجه به این امر، برنامه های ترویجی برای افزایش آکاهی جامعه از این امر طراحی و اجرا شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p2397024 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!