بررسی درد تجربه شده پس از عمل توسط بیماران کاندید جراحی زنان با قرارگیری در پوزیشن لیتاتومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عدم رعایت اصول استاندارد در برقراری پوزیشن لیتاتومی، منجر به بروز عوارض جدی از جمله درد می گردد؛ مطالعه حاضر با هدف بررسی درد تجربه شده توسط بیماران در نواحی تحت فشار در پوزیشن لیتاتومی انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1396 بر روی 200 نفر از بیماران زن تحت جراحی زنان با استفاده از پوزیشن لیتاتومی در بیمارستان های آموزشی شهر کرج انجام شد. جهت ارزیابی درد تجربه شده توسط بیماران طی 24 ساعت پس از عمل از پرسشنامه محقق گر ساخته که شامل: اطلاعات دموگرافیک، چک لیست ثبت میزان و شدت درد با استفاده از اسکیل 10 نمره ای استاندارد سنجش میزان درد بود، استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) و آزمون های توصیفی و آماری کای اسکویر، من ویتنی و ضریب همبستگی کندال انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.
یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از تحلیل داده ها، طی 24 ساعت پس از عمل جراحی، 180 نفر از بیماران از درد متوسط تا شدید در ناحیه کمر، 94 نفر در ناحیه کشاله ران، 164 نفر در ناحیه زانو و 34 نفر از آنها در ناحیه مچ پا شکایت داشتند. همچنین، بین متغیر های شاخص توده بدنی بیماران و مدت زمان جراحی با بروز درد برخی از نواحی همچون ناحیه کمر و ناحیه مچ پا همبستگی بالایی مشاهده شد.
نتیجه گیری: در این مطالعه درصد قابل توجهی از بیماران، به دنبال قرارگیری در پوزیشن لیتاتومی در 24 ساعت پس از جراحی دچار درد نواحی مختلف شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2399327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!