بررسی ویژگی های روانی- شخصیتی متهمین بر ارتکاب جرایم با تاکید بر جرم سرقت در شهرستان سوادکوه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از معضلات مهم جامعه پدیده سرقت است. شیوع روزافزون این پدیده پژوهش گران و نظریه پردازان حوزه اجتماعی را برآن داشته تا در مورد علل و عوامل تاثیرگذار بر آن به بررسی وکنکاش بپردازند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانی- شخصیتی متهمین بر ارتکاب جرایم با تاکید بر جرم سرقت در شهرستان سوادکوه انجام گرفت.

روش پژوهش:

این پژوهش تعداد 100 نفر از سارقان (88 افراد دارای سابقه قبلی و 12 نفر افراد بدون سابقه قبلی) از سارقان دستگیرشده که در 7 ماهه آخر سال 1400 توسط پلیس دستگیر و به مرجع قضایی شهرستان سوادکوه معرفی شده بودند، با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به پرسش نامه صفات تیره شخصیتی، پرسش نامه فرم کوتاه اختلال های روانی و فرم کوتاه پرسش نامه پنج عامل بزرگ شخصیت پاسخ دادند، به منظور بررسی تفاوت شخصیتی و روانی بین افراد سابقه دار قبلی با افراد بدون سابقه قبلی از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد.

یافته ها:

یافته های پژوهش نشان داد که در بین دو گروه افراد سابقه دار قبلی و افراد بدون سابقه قبلی جرم سرقت در نمرات خودشیفتگی و ماکیاولیسم تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که افراد بدون سابقه در خودشیفتگی و افراد سابقه دار قبلی در ماکیاولیسم نمرات بیش تری به دست آوردند. اما از لحاظ متغیر جامعه ستیزی تفاوت معناداری بین افراد سابقه دار قبلی و افراد بدون سابقه قبلی به دست نیامد.

نتیجه گیری:

نتایج نشان داد بین دو گروه افراد سابقه دار قبلی و افراد بدون سابقه قبلی، جرم سرقت در نمرات جسمانی سازی، اضطراب، افسردگی، هراس و خصومت تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که افراد بدون سابقه قبلی در این متغیرها نمرات بیش تری از افراد سابقه دار سرقت به دست آوردند و در نهایت بین دو گروه در پنج عامل شخصیتی تفاوت معناداری یافت نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!