چالش های آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری در ایران: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به نقش پرستار در ارتقا سامت جامعه و از طرفی جایگاه آموزش بالینی در شکل دهی مهارت های اساسی و توانمندی های حرفه ای دانشجویان پرستاری، بررسی چالش های موجود در محیط آموزشی بالینی ضروری می باشد، شناسایی چالش های آموزش بالینی، به رفع یا اصلاح نقاط ضعف کمک نموده و می تواند موجب بهبود دستیابی به اهداف آموزشی، تربیت افراد ماهر و ارایه خدمات مراقبتی با کیفیت بالاتر شود.

روش کار

این مطالعه مروری با جستجوی کلید واژه های چالش، دانشجویان پرستاری، آموزش بالینی در مقالات منتشر شده در پایگاه های فارسی زبان SID ،Irandoc،Magiran از سال 1380 تا 1398 انجام شد. معیار ورود شامل مقالات فارسی زبان، مقالات اختصاصی در حوزه پرستاری و مقالاتی که پرستاری را درکنار چندین رشته دیگر مورد بررسی قرار دادند، بوده است. از مجموع 245 مقاله یافت شده پس از لحاظ کردن معیارهای ورود و خروج 23 مقاله مرتبط با هدف مقاله انتخاب شد.

یافته ها

چالش های آموزش بالینی در شش حیطه اصلی شناسایی شده است که شامل: 1) تسلط ناکافی مربیان در بخش های بالینی 2) آمادگی ناکافی دانشجو برای ورود به کارآموزی 3) عدم حمایت پرسنل از دانشجویان 4) عدم وجود برنامه مدون آموزشی جهت آموزش بالینی 5) عدم وجود الگوی مشخص جهت ارزشیابی بالینی 6) عدم همکاری و اعتماد بیماران به دانشجویان مربوطه می باشند.

نتیجه گیری

این یافته ها نشان دهنده لزوم توجه به آموزش بالینی بعنوان یک بخش بسیار مهم آموزش پرستاری حرفه ای با در نظر گرفتن چالش های آموزش بالینی در محیط آموزش بالینی در دانشجویان پرستاری، می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p2401270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!